آموزش رستورانآموزش هتلداریمقالات

چگونه رستوران موفقی داشته باشیم-آموزش رستوران داری و میزبان رستوران

4.8/5 - (22 امتیاز)

چگونه رستوران موفقی داشته باشیم-آموزش رستوران داری و میزبان رستوران

در صورتی که قصد دارید وارد حرفه رستورا داری شوید و قصد دارید در این کار موفق باشید با خواندن این مقاله که در اختیار مدیران رستوران ها و کلیه علاقمندان به این حرفه قرار می گیرد می توانید رستورانی پویا و با درآمد مکفی داشته باشید .

سعی کنید رستوران خود را برای مشتریان خاطره انگیز کنید

اگر رستوران شما شرایطی را فراهم کرده باشد که مشتری از بودن در آن لذت برده باشد بدون شک این تجربه دلپذیر را به دوستان و آشنایانش توصیه خواهد کرد. به این ترتیب خواهید فهمید که هر مشتری می تواند تا 10 مشتری دیگر برای شما داشته باشد. برای این که مشتری چنین تجربه ای داشته باشد باید همه لحظات او در رستوران شما خوب و خاطره انگیز باشد.

در بازار رقابتی امروز به خصوص در حرفه رستوران داری باید بیش از انتظار مشتری عمل کنید.نه تنها مشتری باید راضی باشد بلکه باید او را شگفت زده نمایید! در ادامه خواهید دید که با این قواعد چگونه می توان تجربه ای خاطره انگیز برای مشتری ایجاد کرد.

روش منو نویسی در رستوران

شاید برای موفقیت راه های زیادی وجود داشته باشد اما برای شکست خوردن کافی است تلاش کنید همه را راضی نگه دارید!برخی رستوران ها منویی دارند که شامل چندین صفحه است در آن خوراک های مختلف و منحصر به فردی پیشنهاد شده است.

هر چند از نظر تئوری این کار می تواند بسیار جالب باشد اما بیشتر مردم چنین چیزی نمی خواهند. برای غذای اصلی 10 الی 12 خوراک کافی است.امروز افراد بسیاری گیاهخوار شده اند و ترجیح می دهند یک وعده بدون گوشت را صرف کنند بهتر است برای آن ها هم انتخابی داشته باشید.

گاهی ما به رستورانی وارد می شویم که با داشتن تعداد زیادی از پیش غذا ها و غذا های اصلی ما را در انتخای سردرگم می کند و ما ممکن است غذایی را انتخاب کنیم که خوش طعم نباشد و این باعث می شود که ما دیگر به آن رستوران وارد نشویم .

چیدمان درست صندلی برای نشستن مشتری رستوران

در آمد رستوران به این بستگی دارد که در روز چند نفر می توانند آنجا یک وعده غذایی را صرف کنند. و اگر جای کافی ندارید باید برای مشکل نشستن مشتری های خود فکری بکنید و تا آنجا که ممکن است فضای بیشتری را به صندلی ها و نشستن آن ها اختصاص دهید.

آنقدر تعداد صندلی ها را اضافه نکنید که جای نشستن مشتری نتگ و دست و پاگیر باشد و بسیار مهم است که تا جایی که می توانید مشتری را کمتر معطل کنید به خصوص وقتی که رستوران شما شلوغ می شود. فراموش نکنید درآمد رستوران با تعداد مشتریان آن ارتباط مستقیم دارد.

برند سازی رستوران

در صنعت خوراک، تابلو و نشان تجاری حرف اول را می زند. و تابلویی رنگ و رو رفته که سال ها از عمر آن می گذرد نمی تواند دید مثبتی در ذهن مشتری ایجاد کند. بیشتر مشتری هایی که برای اولین بار شما را انتخاب می کنند شما را از روی تابلو برمی گزینند. یا با توجه به تعداد خودروهایی که مقابل آن پارک شده اند تصمیم می گیرند این رستوران را انتخاب کنند.

حتما شنیده اید که می گویند در رستوران های بین شهری آن را که راننده های کامیون مقابلش توقف می کنند و به صرف غذا می پردازند را انتخاب کنید این ها همه نشانه هایی هستند که مشتری را برای اولین بار به سمت شما می کشاند. نشانه های زیادی وجود دارند از تمیزی مقابل رستوران شما گرفته تا لباس تمیز و ظاهر مناسب کارکنان و حتی سرویس های بهداشتی رستوران شما یک نشانه از رعایت بهداشت است که برای مشتری در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد.

فراموش نکنید فرق موفق ها با شکست خورده ها در این است که آن ها به این نکات ریز دقت می کنند. هر چه نشانه های بهتر و واضح تری داشته باشید احتمال اینکه افراد برای صرف یک وعده به سمت شما بیایند بیشتر است. و از آن پس کار شما شروع می شود. تا از آن ها یک مشتری وفادار بسازید که نه تنها رستوران شما را انتخاب اول خود قرار دهند بلکه مشتری های جدید  هم با خود به آنجا بیاورند.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  فیلم آداب خوردن سالاد

امبیانس رستوران

مردم برای غذا خوردن به رستوران می آیند نه برای اینکه حس کنجکاوی خود را ارضا کنند. چه کسی اهمیت می دهد رومیزی های خاصی دارید یا خیر؟ یا اینکه دستمال کاغذی شما از جنس کتان  به خصوصی باشد، آن قدر مهم نیستمیز و صندلی های مناسب و چند تابلوی زیبا روی دیوار  چیزی است که بیشتر مردم نیاز دارند.

امروزه در اینترنت می توانید آگهی های زیادی ببینید که تابلو های نقاشی زیبا و خاصی را به نمایش گذاشته اند و گاه بدل نقاشی ها معروف و ارزشمندی را خواهید یافت که می توانند به اندازه تابلوی اصلی مشتری را راضی و سرگرم کنند.

آموزش هتل داری

موسیقی در رستوران

بوی خوش و ملایم به همراه یک موسیقی بسیار ملایم مناسب برای صرف یک وعده یا میان وعده می تواند تاثیر خوبی  روی مشتری بگذارد. موسیقی همان قدر که می تواند در جلب مشتری کمک کند می تواند به فراری دادن او هم کمک کند برخی سالن غذا خوری را با سالن رقص اشتباه گرفته اند و موسیقی نامناسب تند آن هم باصدای بلند پخش می کنندکه مشتری را فراری می دهد.

همچنین اگر از موسیقی استفاده می کنید نباید به صورت مداوم پخش شود و بهتر است هر 20 دقیقه پخش موسیقی  بسته به حوصله مشتری خود اجازه دهید از سکوتی که در اختیار دارد لذت ببرد. محلی که بلندگوها را قرار می دهید هم بسیار اهمیت دارد نباید بلندگوهای بزرگی استفاده کنید که هر کسی نزدیک آن  می نشیند بیزار شود بهتر است از تعداد بیشتری بلندگوی کوچکتر که صدای ملایمی دارند استفاده کنید.به این ترتیب صدا هم به خوبی و به صورت یکنواخت در سالن پخش می شود.

پیشخدمت و میزبان رستوران آموزش دیده

هیچ چیز مانند شخصیت خوب و مثبت پیشخدمت ها و پرسنل رستوران در درآمد آن نقش ندارد. پیش خدمتی مودب، خندان و بذله گو که در شوخی زیاده روی نمی کند و احترام مشتری را حفظ می کند می تواند تجربه ای خاطره انگیز در ذهنش حک کند.

آن بخش از کارمندان شما که با مشتری سر کله می زنند نقش مهمی در میزان درآمد زایی شما دارند علاوه بر اینکه باید آن ها را آموزش دهید مهم است که ذاتا چنین شخصیتی داشته باشند حتما افراد مثبت و خوش زبانی را دیده اید که همه دوست دارند ساعاتی را با آن ها بگذرانند پیدا کردن چنین افرادی کار ساده ای نیست ولی استخدام آن ها آنقدر مهم است که به زحمت پیدا کردن آن می ارزد. چون با چنین پرسنلی اطمینان دارید که مشتری های شما باز می گردند.

توجه داشته باشید که خوردن برای انسان ها یک نوع تفریح هم هست و کسی که برای اولین بار به رستوران شما می آید در حقیقت میخواهد چیز جدیدی را آزمایش کند و این چیز جدید لزوما غذا نیست. اگر فقط غذای خوب می خواستند آنگاه می توانستند آنرا سفارش دهند و در خانه میل کنند.

اهمیت پارکینک در جذب مشتری رستوران

محل رستوران هم بسیار اهمیت دارد.اگر رستوران شما قرار است در شهر باشد پس باید جایی باشد که به مراکز جمعیت نزدیک باشد.باید به اندازه کافی پارکینگ در نزدیکی شما یافت شود. یا دسترسی راحتی به حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد  به عنوان مثال در نزدیکی ایستگاه مترو باشد.

خاطرات

یکی از راه هایی که می تواند به موفقیت شما کمک کند استفاده از خاطرات خوش مشتری برای بازاریابی است. وقتی که مشتری نوشیدنی دل چسب خود را در لیوان هایی که برند شما روی آن حک شده است میل می کند و یا اگر پیشخدمت با قول دادن یک بادکنک به کودکان مشتری آـنان را وادار به خوردن غذا نماید می تواند همیشه یک خاطره خوش از شما در یادش باقی بماند که به عنوان مشتری خاص چنین هدایای تبلیغاتی دریافت کرده است. و وقتی موفق شدید و نام تجاری شما به برندی معتبر تبدیل شد علاقه مندان خاص خود را خواهید یافت و آنگاه است که این هدایای تبلیغاتی شما ارزش بیشتری پیدا می کند و گاه به قیمت های بالا مورد معاملعه قرار می گیرند به این ترتیب افرادی داوطلبانه برای شما تبلیغ می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  20 گام کاربردی برای پذیرایی حرفه ای آبدارچیان و مهمانداران اداری

استفاده از سایت جهت بازاریابی و تبلیغات در رستوران

تا چندی پیش این روش بازاریابی مربوط به آینده بود ولی اکنون آن آینده فرا رسیده است. رستوران های موفق در شبکه های مجازی حضور دارند.آن ها به صورت منظم وقایع رستوران، عکس ها و مناسبت ها را در این جوامع اینترنتی به اشتراک می گذارند.

محتوای کافی به صفحات خود اضافه کنید و تلاش کنید تا جایی که می توانید علاقه مندان خود را در آنجا گرد هم آورید. و اگر بتوانید یک وب سایت اینترنتی داشته باشید که منو و قیمت های شما را نشان دهد بسیار عالی است.

چیزهای کوچک را به راحتی و به اندازه کافی در اختیار مشتری قرار دهید.

تا به حال چقدر پیش آمده است که در رستورانی به یک دستمال کاغذی احتیاج داشته اید و مجبور بوده اید زمان زیادی را صرف گرفتن آن کنید؟ اگر مشتری مجبور باشد برای هر چیز کوچکی به دنبال پیشخدمت شما باشد پس باید بگویم یک راه ساده و ارزان برای اذیت کردن مشتری یافته اید و احتمال اینکه او را از دست بدهید هم کم نیست.

از دید مشتری به رستوران خود نگاه کنید گاهی آن ها را تماشا کنید اگر احساس کردید چیزی کم دارند یا سرگردان هستند سعی کنید مشکل آن ها را خیلی سریع برطرف کنید و در اولین فرصت یک راه حل اساسی برای این مشکل بیابید.

در قبال پولی که دریافت می کنید خدمات متناسب و ارزشمندی ارائه دهید.

این را همه تلاش می کنند حداقل در افتتاح رستوران خود رعایت کنند اما عده کمی هستند که تا پایان همین راه را ادامه می دهند و آن ها همان موفق ها هستند. کیفیت خوب مواد غذایی مورد استفاده، استفاده از بهترین آشپز ممکن، رعایت نظافت در رستوران و کلیه قسمت های آن، رفتار خوب با مشتری و هم صحبت شدن با آن ها بسیار مهم است.

این مورد آخری به شما کمک می کند مشکلات کار خود را برطرف کنید و باید تلاش کنید خواسته ها و نظرات آن ها را بشنوید بسیاری از آن ها مشکل خود را نمی گویند .به عنوان مثال کسی به این راحتی به شما نمی گوید که گران فروش هستید یا خوراک بی کیفیتی به آن ها داده اید. پس هر بار که چنین چیزی می شنوید بدانید که حرف دل بسیاری است!

چگونه رستوران خود را به دیگران معرفی کنیم

برگزاری مسابقه هایی برای خوردن بیشتر یا سریع خوردن همراه با تعیین یک جایزه قابل توجه می تواند سر صدای زیادی به پا کند و موضوع جالبی برای رسانه ها به خصوص رسانه های محلی خواهد بود. مسابقه هایی از این دست یا استراتژهای بازاریابی مشابه راه زیرکانه ای برای مطرح شدن در رسانه هاست.

بازار خود را بشناسید

وقتی که می خواهید در شهری رستوران جدید افتتاح کنید باید با عادات غذایی آن ها آشنایی داشته باشید و باید بدانید چه طعم هایی را می پسندد. چه نوع غذاهایی برای آن ها جالب است اگر خدماتی عرضه کنید که برای آن مشتری وجود نداشته باشد در عمل سرمایه گذاری خود را به خطر انداخته اید.

همچنین باید توجه کنید در شهری که قرار است رستوران افتتاح کنید چقدر فرهنگ بیرون غذا خوردن رواج دارد و اگر رواج دارد برای چه نوع خوراک ها و با چه محدوده قیمتی است. باید به رستوران های موفق دور بر خود سری بزنید وقت بیشتری در آنجا بگذرانید و ببینید مردم چه می خورند، چه می نوشند و توجه کنید عامل موفقیت آن رستوران چیست و شما چه برتری می توانید نسبت به آن ها داشته باشید.

کلام آخر

بطور حتم جهت موفقیت در حرفه رستوران داری آموزش پرسنل از اهمیت بسزایی برخوردار است . در این خصوص موسسه خدمات هتلداری و تشریفات مهارت گستر نوشیجان با اجرای دوره صفر تا صد رستوران داری سعی دارد آموزش های استاندار و موثری را به کلیه رستوران های مستقل  و وابسته به هتل ارائه دهد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا