مطالبى که مسافر هنگام استقرار در هتل باید از آن آگاه باشد
وقتى مسافرى وارد شهرى مى شود و درهتلى سکونت اختیار مى کند سؤالاتى به شرح زیر را پیش رو خواهدداشت
نحوه آشنائی با اماکن متبرکه ، موزه ها، ییلاقها، آثار تاریخى، پارکها وگردشگاهها،کتابخانه هاى مهم و غیره نحوه دریافت اطلاعات لازم در مورد نشانى، فاصله و وسیله ایاب و ذهاب جهت بازدید از محلهاى مذکور فاصله هتل تا فرودگاه و یا ایستگاه راه آهن و زمان لازم براى ایاب و ذهاب به چه طریقى مى توان براى گردش در شهر یا رفتن به جاهاى دیدنى اتومبیل کرایه کرد طرز کار و استفاده از دستگاه تهویه مطبوع برق هتل چند ولت است ؟ طرز کار کلید هاى تهویه چگونه است ؟ ساعت کار رستوران و سایر قسمتها ى هتل (به طور دقیق) امانت را به کجا باید سپرد و رسید گرفت ؟
آب دستشویى، آشامیدنى است یا خیر ؟
ساعت تخلیه اتاق یا (Check out) چه موقعى است ؟
پیشخدمت را به چه وسیله مى توان احضار کرد (تلفن یا زنگ )؟
در صورتى که اتاق تلویزیون دارد چه ساعتى برنامه خواهد داشت ؟
زمان لازم براى شستشوى لباسهاى کثیف و برگردانیدن مجدد آنها چقدر است ؟
آیا ورود سگ و یا سایر حیوانات خانگی به هتل ممنوع است ؟
در چه بخش هائی از هتل ورود کودکان ممنوع می باشد ؟
آیا می توان غذا و یا نوشیدنی را از بیرون به داخل اتاق ها برد ؟
معمولاً در هتل ها کلیه اطلاعات عمومى مربوط به شهر و حتى کشور مقصد ، راهنمای هتل و . . . در پوشه میهمان یا در دفترچه یا جزوه یا مجموعه اى تهیه و چاپ گردیده و دراتاق مسافران گذاشته شده است تا به پرسشهاى انفرادى و تضییع وقت نیاز نباشد .
در هتلها، علاوه براطلاعاتى که ذکر شد ، بروشورهایى نیز به زبانهاى انگلیسى و فارسى ، یا زبانهاى دیگر وجود دارند که در آنها نقاط دیدنى شهر ، تلفن هاى ضرورى مثل اطلاعات تلفن ،کنسولگرى ها ، فرودگاه و راه آهن ، نرخ تاکسى در شهر، داروخانه هاى شبانه روزى ، بیمارستان و وسایل و لوازم معروف شهر چاپ شده است .
معمولاً در این بروشورها نقشه شهر وجود دارد و در این نقشه ها ، محل هتل مشخص شده و جاى کنسولگریها، بیمارستانها، بانکها، پست، راه آهن و فرودگاه نیز مشخص شده است. اماکن تفریحى شهر یا هتل و نوع تفریحات آن مثل استخر، گلف ، تنیس و غیره نیز در آن دیده می شود.
توصیه مهم :
در بدو ورود به هتل نسبت به دریافت کارت ویزیت هتل اقدام نمائید تا در موارد خاص نظیر بیماری ، تصادف ، گم شدن و . . با ارائه آن به پلیس یا هر شخص دیگری که قصد کمک به شمارا دارد بدون نیاز به دانستن زبان خارجی به هتل انتقال یابید .
استفاده از اقلام موجود در مینی بار اتاق (یخچال) دارای هزینه اضافی است و می بایست این هزینه راساً توسط مسافر پرداخت گردد.ضمناً ذکر این نکته ضروری است که درصورت مصرف اقلام مورد اشاره هزینه های آن با چند برابر قیمت واقعی از مسافر دریافت خواهد شد .
استفاده از تلفن هتل برای مکالمات بین المللی بسیار گران است و درصورت استفاده از آن هزینه مربوطه تا چند برابر تعرفه واقعی از مسافر دریافت می گردد.این هزینه نیز می بایست راساً توسط مسافر پرداخت شود .
پرداخت انعام (Tip ) به بعضی از افرادی که در طول مسافرت به شما سرویس می دهند مثل باربر هتل ، معمول و مرسوم بوده و شایسته است نسبت به رعایت این مهم تلاش نمائید .
در ارتباط با تبدیل دلار و یا هرنوع ارز متداول در بازار جهانی به پول جاری کشور مقصد به این نکته مهم باید توجه داشت که معمولاً تبدیل ارز در هتل ها مقرون به صرفه نیست چراکه این تبدیل همیشه براساس نرخ برابریارز در هنگام تبدیل محاسبه نمی گردد .بنابراین توصیه می شود ارز مورد نیاز را خود از صرافی ها تامین نمائید .