توسعه فردی و شغلیکسب و کار

بکار گیری مهارت های نرم در محیط شغلی

طبق مدل کاتز در مهارتهای مدیریت، سه نوع مهارت فنی، انسانی و ادراکی مورد نیاز است. مهارت انسانی توانایی کار و زندگی در تعامل سازنده با دیگران است. مهارت ادراکی مهارت اندیشیدن و توانایی حل مسایل پیچیده است. به دو مهارت ادراکی و انسانی، مهارت نرم گفته می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مهارت نرم یا Soft Skill چیست؟

مهارت نرم یا soft skill، مجموعه‌ای از مهارت‌های غیرفنی بوده که تاثیری مستقیم بر نحوه تعاملات شما با دیگران داشته و توانایی‌هایی همچون؛ حل مسئله، ارتباطات تجاری، رهبری، مدیریت زمان و… را در شما تقویت می‌کند و همچنین به روند رشد و ارتقاء فردی شما در محیط حرفه‌ای کمک شایانی خواهد نمود.
در سال‌های اخیر بر خلاف آنچه در گذشته شاهد آن بودیم در حوزه‌های مختلف متخصصان برجسته زیادی مشغول به فعالیت هستند و آنچه که امروز خلا آن در بازار‌کار حس می‌شود حضور افرادی است که علاوه بر دانش فنی، مهارت‌های نرم را در شخصیت حرفه‌ای خود تقویت کرده باشند.

به عنوان مثال، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که همه ما در مسیر کاری خود با آن روبرو شده‌ایم کمبود اعتماد به نفس برای مذاکرات کاری، اعتماد به نفس کاذب برای قبول مسئولیت، عدم انطباق‌پذیری با محیط، شرایط و افراد جدید، مدیریت غلط زمان، تصمیمات لحظه‌ای نادرست و… می‌باشد که ایرادات کوچکی نیست و در بلند‌مدت قطعا برای ما و افرادی که با ما در حال تعامل هستند مشکل آفرین خواهد بود. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که تمامی این مهارت‌ها قابل یادگیری و ارتقا بوده و در حوزه‌های بسیار زیادی حتی خارج از محیط کاری نیز یاریگر ما خواهد بود.

 مهارت ‌های نرم به شیوه کار شما مربوط می‌شود. مهارت ‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار است. مهارت ‌های نرم نحوه تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌کند. این مهارت‌ها دربرگیرنده مهارت‌های بین‌فردی و ارتباطی، مهارت‌های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است. 

مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت چه تفاوتی دارند؟

مهارت‌های سخت یا hard skills در واقع همان تخصص اصلی شماست، همان کاری که شما به خود را به آن عنوان به دیگران معرفی می‌کنید.
با توجه به اینکه در جامعه امروز به دلیل دسترسی افراد به اینترنت و برگزاری دوره‌های متنوع، تخصص‌های گوناگون از حوزه‌های فنی (دست های روغنی)گرفته تا حوزه‌های آموزشی (دست‌های جوهری) به طور گسترده ای آموزش داده می‌شوند، مزیت رقابتی افراد بیشتر متمرکز بر مهارت‌های نرم می‌باشد. (همانطور که در ابتدای مقاله نتایج تحقیقات خدمت شما ارائه شد.)
افرادی که مهارت‌های نرم را در خود تقویت کرده‌اند در حرفه خود نیز موفق ترند چراکه می‌دانند چطور باید از مهارت‌های فنی خود به بهترین شکل استفاده کنند و با بیشترین بازدهی در کمترین زمان ممکن یک مذاکره، پروژه و… را با موفقیت به پایان ببرند.

مهارت های نرم

چرا باید در دوره آموزشی مهارت های نرم شرکت کنیم؟

اغلب افراد دوست دارند به محض ورود به یک شرکت یا سازمان بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند یا در جایگاهی ایده‌آل به کار یا فعالیت بپردازند؛ اما شاید پیش از هر چیزی لازم باشد دانستن مهارت‌های اولیه و مهم در بازارکار را با هم مرور کنیم. مهارت های نرم یا Soft Skiils از جمله پیشنیازهایی هستند که هر فرد در لحظه ورود به بازارکار یا استخدام در شرکت به آن‌ها مسلط باشد.

نحوه ارتباط ما با خودمان، اطرافیان و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، تاثیر بسزایی در رفتار، عملکرد، احساسات و کارایی ما در بازارکار دارد. هر چقدر بتوانیم تعامل بهتری با پیرامونمان داشته باشیم، عملکرد ما هم به مراتب بهتر است. مهارت های نرم ذاتی هستند؛ یعنی همه ما به داشتن رفتار خوب و کارایی در کارهای تیمی علاقمند هستیم اما تقویت این مهارت‌ها هم بسیار ضروری است.

انواع مهارت های زندگی

سازمان جهانی بهداشت در سال 1993 ، ده مهارت را به عنوان مهارت های زندگی اصلی معرفی کرد که در ادامه به انواع مهارت های زندگی اشاره شده است . یادگیری هر یک از این مهارت ها فرایندی زمان بر بوده که نیازمند تلاش و پشتکار افراد است و در نهایت باعث موفقیت در بسیاری از جنبه های زندگی می شود .

مهارت حل مسئله : مهارت حل مسئله عبارت است از تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبروست ، شناسایی و بررسی راه حل های موجود و انتخاب و اجرای راه حل مناسب و ارزیابی فرایند حل مسئله تا به این ترتیب فرد دچار دغدغه و اضطراب نشود و از راه های غیر سالم برای حل مشکل  استفاده نکند .

 مهارت تصمیم گیری : مهارت تصمیم گیری در بیانی ساده به معنی عمل انتخاب بین دو یا چند اقدام است . در فرایند گسترده تر حل مسئله ، تصمیم گیری شامل انتخاب بین راه حل های ممکن برای یک مسئله است . تصمیم گیری می تواند از طریق یک فرایند شهودی یا استدلال یا ترکیب این دو صورت بگیرد.

مهارت خودآگاهی : کمک می کند فرد بتواند نقاط قوت و ضعف ، ترس ها و نیازهای خود را بشناسد و بتواند آن ها را مدیریت کند . فرد با یادگیری مهارت خودآگاهی ، می آموزد که چه شرایط یا موقعیت هایی برای وی فشار آور هستند .

 مهارت تفکر نقاد : مهارت تفکر نقاد توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار ارزش های اجتماعی، همسالان و رسانه های گروهی بر رفتار فردی و تفسیر این اطلاعات برای خود می باشد .

مهارت تفکر خلاق : توانایی تفکر خلاق و خلاقیت یک مهارت سازنده و پایه برای رسیدن به سایر مهارت های مرتبط با سبک تفکر است . در این مهارت فرد یاد می گیرد که به شیوه ای متفاوت بیندیشد و از تجربه های متفاوت و معمولی خویش فراتر رفته و راه حل هایی را خلق کند که خاص و ویژه خودش است.

 مهارت برقراری ارتباط موثر: کسب این مهارت به ما می آموزد براي درك موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان گوش دهیم و چگونه دیگران را از احساس و نیازهای خود آگاه نماییم تا ضمن به دست آوردن خواسته هاي خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید .

مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی: مهارتی است که به فرد کمک می کند تا به وسیله آن تعامل مثبت با افراد مختلف و اعضای خانواده داشته باشد ، مرز روابط را تشخیص دهد و بتواند با دیگران همکاری کند .
 مهارت همدلی کردن : همدلی یعنی یاد گرفتن نحوه درک احساسات دیگران . در این مهارت فرد می آموزد که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کند ، تفاوت های فردی را بپذیرد و روابط بین فردی خود را با افراد مختلف بهبود ببخشد .

 مهارت تنظیم هیجان: این مهارت به معنی شناخت هیجان ها و تاثیر آن ها بر رفتار فرد و نحوه مدیریت هیجانات شدید و مشکل آفرین مثل خشم است . بسیاری از محققان این مهارت را به صورت توانایی افزایش یا کاهش هیجانات در صورت لزوم تعریف کرده اند که باعث حفظ سلامت و عملکرد سیستم هیجانی افراد می شود

مهارت مقابله با استرس: در این مهارت افراد یاد می گیرند که چگونه با فشارها و تنش های ناشی از زندگی مقابله کنند . آنچه در مورد این مهارت اهمیت دارد این است که ایجاد مهارت های مقابله ای سالم به افراد کمک می کند پریشانی هیجانی خود را کاهش داده یا از روبرو شدن با موقعیت های استرس زا دوری کنند .

مهارت های نرم

مهارت های نرم، ضامن رشد سازمان شما

در هر برهه از زندگی هر شخص براساس تجربیات و تصمیماتی که می‌گیرد، چالش‌های مختلفی را در کارنامه زندگی خود ثبت می‌کند؛ آموزش مهارت های نرم به ما کمک می‌کند بتوانیم با درک بهتری به سمت حل مشکلات و چالش‌های زندگی برویم.

از طرفی، این روزها تسلط روی چنین توانمندی‌هایی بسیار مهم است؛ پس مدیران کسب‌وکار یا صاحبین مشاغل باید روی مهارت‌های نرم کار کنند تا بتوانند از عهده شرکت یا برند به بهترین شکل بربیایند. ممکن است با خودتان فکر کنید که شرکت ها معمولا به دنبال افراد متخصص هستن و خیلی به این بخش کار اهمیت نمی‌دهند.

در پاسخ به این عقیده ی شما باید بگوییم که ممکن است تخصص و دانش فنی شما باعث ورود شما به یه سازمان شود، اما بدون شک آن چیزی که جایگاه شما را در آن سازمان یا شرکت تثبیت میکند، مهارت های نرم شماست! البته که از دید حرفه ای های حوزه مدیریت منابع انسانی نیز، مهارت های نرم بسیار حائز اهمیت هستند.

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود آموزش مهارت های نرم اهمیت بیشتری پیدا کند، تسلط روی کار تیمی و ارتباط با دیگر افراد گروه است. این روزها اغلب مشاغل به شکل گروهی و تیمی اداره می‌شوند و افراد باید بتوانند با دیگر اعضای تیم همکاری کنند. بررسی حالات مختلف رفتاری و کسب تجربه پیش از ورود جدی به کار، می‌تواند باعث پیشرفت چشمگیر شما شود.

به یاد داشته باشید که در مسیر پیشرفت شغلی و مهارتی، روزی خواهد رسید که تخصص و مهارت های فنی شما با دیگر افراد چندان تفاوتی ندارد. در این صورت چیزی که باعث پیشرفت شما می‌شود، این است که بتوانید بهتر با بقیه افراد ارتباط برقرار کنید؛ قابل اعتماد باشید و ایجاد انگیزه کنید، رفتار اجتماعی مناسب تری داشته باشید و فرهنگ سازمانی شرکتتان را به خوبی اجرا کنید. حتی در این مسیر، همکارانتان را نیز به درستی راهنمایی کنید.

مخاطبان دوره مهارت های نرم:
  • افرادی که به تازگی وارد فضای کار شدند یا قصد ورود به فضای کار را دارند.
  • افرادی که به دنبال توسعه فردی هستند.
  • افرادی که به دنبال بهبود رابطه خود هستند.

مهارت ‌های نرم خود را نشان دهید

وقتی برای شغل جدیدی درخواست می‌دهید، مهارت ‌های نرم خود را نیز مانند سایر تخصص‌هایتان نشان دهید. ابتدا از این مهارت‌ها، که با شغل موردنظرتان مرتبط است، یک لیست بنویسید و آن را با لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان مقایسه کنید. می‌توانید این مهارت‌ های نرم را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود اضافه کنید و اگر می‌توانید، مدرک و مثالی را در رابطه با آن بیان کنید.

در نهایت، می‌توانید این مهارت‌ها را در مصاحبه شغلی نیز نام ببرید و حتی می‌توانید با رفتار دوستانه و صمیمی خود بر داشتن این مهارت‌ها مهر تأیید بزنید. اگر در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش کنید، بر داشتن مهارت‌های شنیداری صحه گذاشته‌اید.

مهارت‌های نرم در محل کار

سایر مهارت‌های نرم موجود در محل کار عبارت‌اند از:

حل تعارضات: توانایی حل مسائل با دیگران به روشی محترمانه و موثر

هوش هیجانی: توانایی مدیریت و کنترل احساسات خود برای بیان آن‌ها به روش صحیح

داستان‌سرایی: توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان یا همکاران در جهت سوق دادن آن‌ها به خرید یا انجام کارها

ارائه: توانایی ارائه برنامه به شیوه ای موثر که منجر به عمل شود.

تقویت مثبت: توانایی کاهش عدم اعتماد به نفس در دیگران و افزایش ارزش آن‌ها

مدیریت تیم از راه دور: توانایی مدیریت یک تیم به طور موثر، حتی زمانی که از محیط کار دور هستید.

مدیریت استعداد: توانایی استخدام، حفظ و توسعه بهترین تیم ممکن برای کار.

مدیریت جلسه: توانایی سازماندهی و استفاده موثر از جلسات برای جلوگیری از اتلاف وقت

اخلاق کسب و کاری: توانایی برخورد صادقانه با همه افراد سازمان، از جمله مشتریان.

رقابت‌پذیری: توانایی پیشرفت مستمر برای برتری در کاری که انجام می‌دهید.

نتیجه‌گرا: توانایی تشخیص اینکه می‌خواهید به چه نتایجی برسید و برنامه ریزی برای دستیابی به آن‌ها

تعادل زندگی کاری: توانایی توجه به نکات دیگر زندگی غیر از کار تا بتوانید کارمند متمرکزتری باشید.

پیگیری وظایف: توانایی پیگیری وظایف و افرادی که مدیریت می‌کنید.

چگونه می‌توانیم مهارت‌های نرم خود را به درستی نشان دهیم؟

اولین قدم برای نشان دادن موثر مهارت‌های نرم خود نوشتن آن‌ها در رزومه است. شرح شغلی که کارفرما در شغل مورد نظر به آن احتیاج دارد را بخوانید. سپس مهارت‌های نرمی که مرتبط با نیاز کارفرما می باشد را در پاراگراف پایانی یا در قسمت دستاوردها یادداشت کنید. به غیر از آن از دیگر مهارت‌هایی که فکر می کنید ممکن است برای این شغل مناسب باشد و شما از آن برخوردار هستید اشاره کنید.

در نامه‌ای که همراه با رزومه ارسال می‌کنید به سه تا از برجسته‌ترین مهارت‌های نرم خود اشاره کنید. و نمونه‌های خاصی را که قبلا این مهارت‌ها در محل کار به شما کمک کرده‌است را بنویسید.

در طی مصاحبه شغلی بدون اینکه منتظر باشید فردی که از شما مصاحبه می‌کند از شما مهارت‌های نرم‌تان را بپرسد خود پیشقدم شوید و از هر فرصتی برای اشاره به مهارت‌های خود استفاده کنید. هر شغلی به مهارت‌ها و تجربیات مختلفی نیاز دارد. بنابراین بیشتر به مهارت‌های مرتبط با آن شغل اشاره کنید و سعی کنید از قبل این مصاحبه را تمرین کنید تا بتوانید به درستی به مهارت‌های خود اشاره کنید و آن‌ها را فراموش نکنید.

جمع‌بندی

  • مهارت‌ های نرم مهارت‌های غیرتکنیکی و غیرفنی هستند که نحوه انجام‌دادن کار شما در محیط کاری تحت‌تأثیر آنهاست؛
  • به‌احتمال قوی، تجربه مهارت‌ های نرم در کارهای پیشین یا دوران تحصیل شما وجود داشته است؛
  • می‌توانید مهارت ‌های نرم را در خود تقویت کنید، در مدرسه، در کار، در تجربیات داوطلبانه و برنامه‌های آموزش شغلی؛
  • در رزومه خود حتما به مهارت ‌های نرم اشاره کنید؛
  • در مصاحبه شغلی مهارت‌ های نرم خود را نشان دهید.

منبع:  https://www.thebalancemoney.com

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  آداب مکالمه تلفنی-آداب مذاکره تلفنی

جهت برگزاری دوره های آموزشی مهارت های نرم در محیط شغلی با شماره تلفن های 02188398748 و 02191016994 یا شماره همراه 09120935196 تماس بگیرید.

مدرس دوره :حسین رحمتیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا