مذاکرات شخصی -مکالمه شخصی
مذاکرات شخصی
یک سری از مکالمهها و مذاکرات در فضای غیررسمی و دوستانه و یا حتی در فضای خانه و خانوادگی در بین افراد برقرار شود که خارج از سازمان و یا اداره است. در این نوع از مکالمه یا مذاکره منافع مالی، نحوه اجرای برنامه کاری و یا درخواستهای رسمی مدنظر نیست و این نوع مکالمه تنها در جهت رفع نیازهای شخصی افراد و محبت کردن به یکدیگر است و اگر این نوع از مکالمه با عصبانیت، ناراحتی و یا بیتفاوتی نسبت به یکدیگر باشد نهتنها اثربخش نیست، حتی میتواند اثر منفی هم بر نوع رابطه و رفتار طرفین داشته باشد. به این نوع از مکالمه یا مذاکره، مذاکره شخصی میگویند.
- خوب است که در این نوع از مذاکرات با روحیه و شخصیت فرد مقابل آشنایی داشته باشیم، در این صورت واکنش فرد مقابل را در حین صحبت کردن پیشبینی میکنیم.
- در این نوع از مذاکرات همانطور که به خود حق صحبت کردن میدهید، به فرد یا افراد مقابل هم حق و فرصت صحبت کردن دهید و سعی کنید شنونده خوبی باشید. بهتر است بیشتر شنونده باشید تا گوینده. شنونده خوب تمرکز دارد و پیشداوری نمیکند.
- در بین گوینده و شنونده بودن، میتوان فرصت صحبت کردن را به سؤال پرسیدن اختصاص داد، با این کار شما مسیر مکالمه یا مذاکره را به سمتی سوق میدهید که هدف شما است و او با پاسخ دادن به سؤال شما درواقع اطلاعاتی را به شما میدهد که برای شما مهم است. همچنین بر روی مکالمه متمرکز هستید و به حاشیه نمیروید و فرصت صحبت کردن را به دیگری دادهاید و شما شنونده هستید.
- برای اینکه رضایت فرد یا افراد را در مکالمه یا مذاکرات شخصی بگیرید پافشاری نکنید. بسیار پیشآمده است که شما موضوعی را به یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود گوشزد کردهاید، بهطور مثال در طرز استفاده از یک وسیله و او حرف شما نپذیرفته است، بعد از مدتی او هم به این نتیجه میرسد، که طرز استفاده از وسیله همان است که شما گفتهاید و به شما میگوید که از این وسیله اینطور استفاده کنم بهتر است. شما در اینجا به دو صورت میتوانید پاسخ دهید:
1- اینکه بگویید: خوب است بالاخره به این نتیجه رسیدی، من که به تو گفته بودم. این جواب مستقیم و شتابزده باعث میشود فرد مقابل حرف خود را پس بگیرد.
2- اینکه بگویید: چه خوب، چطور به این نتیجه رسیدی؟ شما با پرسیدن سؤال هم به این موضوع پی میبرید که چطور طرز کار با وسیله را یاد گرفته است و هم اینکه گامی در جهت متقاعدسازی فرد برداشتهاید. کوین هوگان در کتاب « متقاعدسازی» خود مینویسد:انسانها بهسادگی صحبتهای شما را باور نمیکنند. و فقط پاسخهایی را که خودشان به سؤال میدهند قبول دارند. هنر شما پرسیدن سؤالهایی است که آنها را به حرف زدن و پاسخگویی تشویق کند.
- در مذاکره با افراد، در نظر بگیرید که هر فردی ارزشها، علایق و اعتقادات مختص به خود را دارد که باارزشها، علایق و اعتقادات شما متفاوت است، پس سعی نکنید در مذاکره عقاید فرد دیگر را به تمسخر بگیرید یا عقاید خود را به او تحمیل کنید.
- افراد هرچقدر هم که به شما نزدیک باشند، به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید و در زندگی شخصی آنها سرک نکشید، همینطور هم شما اجازه ندهید که وارد حریم شخصی شما شوند و موضوع را به حاشیه ببرید.
- دروغ گفتن در تمامی مذاکرات و گفتگوها چه مذاکره شخصی باشد چه مذاکره رسمی، سم است و باعث میشود مذاکره به بنبست کشیده شود. وقتی دروغی گفته میشود، فرد مقابل تلاش میکند تا حقیقت ماجرا را پیدا کند و اعتماد و حرمتی که بین افراد است، از بین میرود.