کارکنان مناسب برای حرفه خدمات
کارکنان مناسب برای حرفه خدمات
زمانیکه سیستم اداری در ایران گسترده شد، برای انجام یک سری از امور مانند پذیرایی و نظافت در محیط های اداری، مدیران و سرپرستان به فکری استخدام افراد برای اشتغال در این حرفه افتادند . با توجه به اینکه فکر میکردند این شغل نیاز به تخصص خاصی ندارد ، معمولا از کارگران و یا افراد بیسواد استفاده میکردند .فرد مستخدم نیز به دلیل بیکاری و عدم مهارت در شغلهای حرفهای به انجام امور مختلف از جمله پذیراییاز مهمانان و نظافت بخشهای مختلف میپرداخت.
کلیه فعالیتهای این اشخاص به دلیل عدم آموزش به صورت سلیقهای انجام میگرفت .
تشریفات اداری
نهایتا مدیران با داشتن میهمانان ویژه و خیلی ویژه به فکر آموزش کارکنان خدمات افتادند اما حالا که مستخدم وظایف خود را به صورت تجربی،( غلط یا درست) انجام داده و از ابتدا شرح وظایف خود را نمیدانسته در زمان آموزش نیز دچار بسیاری از تعارضات میشود تا بتواند امور تشریفات اداری را به صورت استاندارد انجام دهد .
استخدام مناسب پرسنل خدمات
برای استخدام نیروی خدمات باید به موارد زیر توجه نمائیم
- افراد قبل از شروع به کار دورههای آموزش پیشخدمت را گذرانده باشند
- فرد قبل از تصدی شغل مورد نظر به صورت کامل مورد ارزیابی عملی قرار گیرد
- از نظر روانشناسی مشخص گردد که مستخدم به این شغل علاقهمند است
- اگر در بین کارکنان اشخاصی وجود دارد که دیگران را تشویق به کم کاری مینمایند مشخص کردند
- ظاهر فرد مستخدم از نظر خوشرویی و خوش صخن بودن بررسی گردد
- بار انجام تستهای ورزشی افراد سالم را برای حرفه خدماتی انتخاب کنید
- برای آنان این محدودیت را قائل شویم که اگر در بررسیهای استاندارد که با چک لیست مشخص شده امتیاز به دست نیاورد شایستگی انجام حرفه میهمانداری اداری را ندارند
- به هیچ عنوان فرد مورد نظر سیگاری نباشد
- به صورت مشاهده از تعهد کاری افراد مطلع شویم
- افرادی باهوش و با حافظه قوی را برای این شغل استخدام نمائیم.