مهارت های کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار
مهارت های کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار
تقریبا هر روز کلمات و اصطلاحات جدیدی میشنویم که به یکباره ترند میشوند، چالش هایی که تبدیل به عادت میشوند و حتی عناوین شغلی جدیدی که با خودمان فکر میکنیم: چطور تا به حالا بدون این خدمت زندگی کرده ایم؟ کوچ (Coach) و کوچینگ (Coaching) دو واژه نسبتا جدید برای ما هستند که به سرعت جای خود را میان نیازهای اساسی اکثر آدم ها و بیزنس ها باز کرده اند.اما واقعا مربیگیری چیست و کدام مهارت های کوچینگ افراد را به یک کوچ عالی تبدیل می کنند؟
1)تعیین هدف
اولین مهارتی که کوچ باید از آن برخوردار باشد، تعیین هدف است. اگر در جلسات کوچینگ با توجه به ارزش ها و توانایی های فرد، از همان ابتدا اهداف به درستی تشخیص داده شوند، به طور حتم ادامه مسیر راحت تر بوده و مراجع به آینده امیدوارتر خواهد بود.
اهدافی که تعیین میشوند باید قابل دسترس، واضح و روشن، تحریک کننده و کاملا مشخص باشند تا باعث شود مراجع تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بگیرد.
2)گوش دادن
خوب گوش دادن یکی دیگر از مهارت هاست. زیرا اگر کوچ این مهارت را داشته باشد به خوبی میتواند اطلاعات را ابتدا جمع آوری کند، سپس آنها را فیلتر کند و در آخر به شفاف سازی برای مراجع بپردازد.
بنابراین اگر کار کوچ انجام میدهید باید به مراجع خود نشان دهید که کاملا به صحبت های او توجه کرده و با علاقه گوش میدهید. بهتر است تمام طول مدت صحبت، تنها شنونده نباشید و با تکرار کلمات و عباراتی که مراجع بیان می کند، نشان دهید که به صحبت هایش توجه می کنید.
3)نگاه کردن
علاوه بر گوش دادن به صحبت های مراجع، کوچ باید از مهارت نگاه کردن و مشاهده کردن هم برخوردار باشد. باید تمام حرکات، احساسات و رفتارهای مراجع را زیر نظر گرفت تا بتوان نتیجه گیری درست و اصولی داشت.
بنابراین اگر کوچی هستید که تنها سرگرم نوشتن و نکته برداری از صحبت های مراجع خود هستید، بدون شک به نتیجه درستی نخواهید رسید. باید توجه کنید زمانی که مراجع از نزدیکان خود مانند والدین، خواهر، برادر، همسر، همکار و … صحبت می کند، چه احساسی دارد.
احساس ناراحتی دارد، غمگین یا خوشحال است و احساسات دیگری که کاملا با نگاه کردن میتوان متوجه شد. در این صورت به خوبی میتوان به این نکته پی برد که ارتباط مراجع با اطرافیانش چگونه است؟ فردی درون گراست یا برون گرا؟ و….
4)ایجاد همدلی
باید در جلسات کوچینگ، مراجع به خوبی احساس کند که فرد مقابلش او را درک می کند. همدلی عنصر مهم کوچینگ است. زیرا باعث میشود تا مراجع به کوچ خود:
- اعتماد کند
- صادقانه صحبت کند
- از جلسات لذت ببرد
- اعتماد به نفس پیدا کند
به عنوان یک کوچ باید بتوانید با هر مراجعی رفتار متفاوتی داشته باشید. باید سعی کنید با مهارت همدلی از مراجع خود پشتیبانی کنید تا سریعتر به هدف تان برسید.
5) سوال پرسیدن
رمز موفقیت جلسات کوچینگ پرسیدن سوالات مناسب و متمرکز در زمان مناسب است. کوچ با پرسیدن سوالات به خوبی میتواند روند جلسات را بهبود بخشد و راهکارهایی عالی پیشنهاد دهد.
بنابراین اگر به کوچ مراجعه کردید اصلا نباید در مقابل سوالات کلافه شوید و با بی حوصلگی پاسخ دهید. باید بدانید که این روند جلسات کوچینگ است. زیرا سوالات باعث میشوند تا ارزش های خود را بشناسید و به اهداف و رسالت خود پی ببرید، به عبارت دیگر به خودآگاهی برسید.
6) قضاوت نکردن
ما انسانها اغلب اوقات در حال قضاوت دیگران هستیم؛ اما در کوچینگ لازم است که یاد بگیریم تا قضاوت را کم و کمتر کنیم و مراجعهکننده را طوری که هست ببینیم، نه طوری که خودمان فکرمیکنیم باید باشد.
قضاوت نکردن، یک مهارت مهم و البته شاید کمی سخت باشد و این مهارت پایه و اساس کوچینگ را شکل میدهد و یک کوچ باید همیشه به اصل قضاوت نکردن باشد.
یک کوچ خوب یک ذهن باز و بی تعصب دارد. منظور از داشتن یک ذهن باز و بیتعصب این است که بپذیرید دیگران نقطه نظراتی متفاوت از شما دارند و شاید از دید خودشان حق با آنها باشد.
پس باید خود را از قضاوت دیگران آزاد کنیم و به انتخابهای آنها بهعنوان خوب/بد، درست/غلط نگاه نکنیم و نحوه زندگی دیگران را بدون قضاوت، تعصب و سرسختی پذیرا شویم. به همین خاطر است که میگویم کوچینگ آموزش و تربیت نیست بلکه یک روش برای زندگی کردن است.
7) از بین بردن باورهای محدود کننده
همه ما انسانها باور و اعتقاداتی داریم و اغلب آنها را زیر سوال نمیبریم. اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات عقایدمان و حمایت از آنها وجود ندارد اما آنها را تایید شده و صحیح میدانیم. اعتقادات ما تاثیر عمده ای بر رفتار و شخصیت ما دارند.
برخی از باورها، رشد دهنده هستند و می توانند به ما کمک کنند تا موفق شویم. برخی دیگر از باورها، مانع رشد هستند و ما را عقب نگه میدارند که آنها را باورهای محدود کننده مینامیم.
افراد در طی فرایند کوچینگ و به کمک یک کوچ حرفه ای، میتوانند به شناسایی و به چالش کشیدن این باورهای محدود کننده بپردازند. نقش کوچ این است که در یک گفتگوی امن و بی قضاوت، به افراد کمک میکند تا باورهای محدود کننده خود را زیر سوال ببرند.
8)بازخورد دادن
یکی از مهمترین مهارت ها، مهارت بازخورد دادن به مراجع است. کوچ باید مراقب باشد تا با هر بازخوردی که ارائه میدهد، مراجع احساس نکند که دارد قضاوت میشود، مورد نصیحت قرار میگیرد، تحقیر میشود و….
به عبارت دیگر باید مراجع از بازخوردهایی که دریافت می کند، احساس خوبی داشته باشد. نباید به عنوان کوچ به گونه ای بازخورد دهید که انگار بیشتر میدانید و مغرورانه رفتار کنید. بازخوردهایی که به مراجع داده میشوند باید ویژگی های زیر را داشته باشند:
-واضح و روشن باشند
-مثبت باشند
-کلی گویی نباشند
-بی طرفانه باشند
-مراجع را به تفکر وادار کنند
-باعث تحرک و اقدام شوند
-سازنده باشند
-مرتبط با موضوع صحبت باشند
9)ارزیابی دائم
در پایان هر جلسه کوچینگ باید به طور مستمر ارزیابی صورت بگیرد. کوچ باید این نکته را بداند که برنامه ها و اهداف هر فرد با گذشت زمان و تغییر اندیشه و تفکر، هرگز ثابت نمیمانند. بلکه باید تغییر کنند تا در نهایت نتیجه درست حاصل شود.
ارزیابی کردن توسط کوچ باعث میشود تا بداند که در جلسه بعدی باید چگونه مراجع خود را راهنمایی و همراهی کند و همچنین بتواند سوالات را از قبل برنامه ریزی کند.
10) آینده نگری
اگر کوچ آینده نگری داشته باشد به خوبی میتواند برای مراجع خود تصویرسازی کند. این کار باعث میشود تا مراجع با انگیزه بیشتری به تلاش خود ادامه دهد، برای آینده و رسیدن به اهدافش دلگرم شود و حال روحی خوبی پیدا کند.
موسسه آموزش هتل داری و توسعه فردی مهارت گستر نوشیجان دوره های کوچینگ توسعه فردی و سازمانی را برای مدیران و اشخاص حقیقی برگزار می نماید