دوره مهمانداریمهماندار اتوبوس

مهمانداري اتوبوس

5/5 - (2 امتیاز)

مهمانداری اتوبوس، شغل پرتحرك و جذابي است كه بسياري از افراد  اطلاعات زيادي از آن ندارند چرا كه در ايران چندان رايج نبوده است اما در آينده رواج بيشتري خواهد داشت. مهماندار اتوبوس در هر سفر با افراد و اشخاص مختلفي رو به رو مي شود و به آنها خدمت رساني مي كند و گاه شاهد ماجراها و حوادث تلخ و شيريني است كه بر تجربة او در زندگي مي افزايد.
كسب تجارب گوناگون و خدمت به همنوع، احساس رضايتمندي زيادي به مهماندار مي دهد كه در مشاغل ديگر تا به اين اندازه وجود ندارد.

آیا تا به حال پی برده اید
آیا تاکنون در یک سفر با مهماندار روبه رو شده اید؟
آیا از رفتار مهماندار اتوبوس راضی بوده اید؟
به نظر شما یک مهماندار اتوبوس چه وظایف و چه مسئولیت هایی دارد؟
آیا تاکنون فکر کرده اید که اگر مهماندار در اتوبوس نباشد، چه مشکلاتی برای مسافران به وجود می آید؟

مقدمه

روزانه میلیون ها نفر در حال سفر و جابه جایی با اتوبوس هستند تا نیازهای زندگی خود را برآورده کنند. میلیون ها انسانی که در سفرهای روزانه و شبانة خود از اتوبوس استفاده می کنند، انتظار سفری راحت، سریع، ارزان و همراه با آسایش و آرامش دارند. با توجه به اينكه ارائة خدمات به مسافران در طول سفر از اهميت ويژ ه اي برخوردار است، باید فردي به عنوان مهماندار عهد ه دار انجام وظايف ارائة خدمات و تأمين نيازمند ي هاي مسافران باشد. مهماندار کسی است که می تواند آسایش و ایمنی مسافران را فراهم کند.
برای بسیاری از افراد، سفر به شهرهای گوناگون، آشنایی با فرهنگ و آداب و سنن مردم نقاط مختلف سرزمین پهناور ایران و همسفر شدن با اشخاصمختلف به آسانی فراهم نمی شود؛ مهمانداری شغلی است که تجربة زندگی پرتحرک و توأم با نشاط و سرزندگی را برای مهماندار امکان پذیر میک ند. شما با انتخاب این شغل می توانید ضمن خدمت به همنوعان و هم میهنان، خود نیز از مزایای این شغل جذاب وپرخاطره بهره مند شوید.

 تجهیزات رفاهی

آيا تا به حال با وسيلة نقلية همگاني به سفر رفته ايد؟ چه امكانات و تجهيزاتي را در داخل آنها مشاهده كرده ايد؟
يكي از وسايل نقلية همگاني اتوبوس است كه بسته به مدل و كارخانة توليدكننده، تجهيزات رفاهي متفاوتي
دارد.
تجهيزات رفاهي مجموعة وسايلي است كه براي آسايش و رفاه مسافران در وسايل نقلیه همگاني به كار مي رود.
شرايط و كاركرد تجهیزات رفاهی قبل از سفر، کنترل و برای راحتی مسافران تنظیم م یشود. شرك ت هاي
مسافربري معمولاً براي جذب مسافر از اتوبو س هايي با تجهيزات رفاهي مناسب تر استفاده می كنند تا خدمات بهتري ارائه دهند.

2 چیدمان توشه
براي چیدمان توشه در اتوبوس ها دو قسمت در نظر گرفته شده است. براي توشه هاي كوچ كتر مي توان از
فضاي بالاي سر مسافران (شكل  الف) و براي توشه هاي حجيم، مانند چمدان و ساك از جعبة بغل اتوبوس (شكل  ب) استفاده كرد.
مهماندار به محض دريافت توشه هاي بزرگ مسافر، قسمت اول رسید توشه را روي بار داخل جعبه نصب و
قسمت دوم آن را به مسافر تحويل مي دهد.

مهماندار اتوبوس

حقوق مسافر
واقعيت اين است که امروزه ميليون ها نفر از هم وطنان، اتوبوس را به عنوان وسيلة سفر خود انتخاب میک نند و قوانين جمهوري اسلامي ايران نیز حق مسافران به بهره مندي از سفري روان، راحت و ايمن تأكيد دارد. با توجه به رشد و توسعة وسايل ارتباط جمعي و افزايش انتظارات، بسياري از مسافران نسبت به حقوق خود در سفرهاي بين شهري آگاهي دارند و انتظار مي رود که اين حقوق از سوي کارکنان شرکت هاي مسافربري نيز رعايت شود.

روشهای برقراری ارتباط مؤثر ارتباط چيست؟

كدام يك از شما مي تواند تعريفي ساده از ارتباط ارائه دهد؟
با توجه به تعاريف داده شده، چه عواملي به برقراري ارتباط كمك مي كند؟

چه عواملي مانع برقراري ارتباط می شود؟

سایر موارد آموزشی در دوره مهمانداری اتوبوس به شرح ذیل می باشد

  • رعایت اصول و موازین بهداشتی
  • آداب سخن گفتن
  • حفظ آراستگی
  • آداب راه رفتن
  • آداب پذیرایی
  • تجهیزات ایمنی
  • شرایط اضطراری
  • امداد و نجات

جهت برگزاری دوره با کسب مدرک فنی و حرفه ای می توانید با شماره 02188398748 تماس حاصل نموده و یا از اینجا با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا