توسعه فردی و شغلیمقالاتکسب و کار

ارتباط موثر- روابط موثر

5/5 - (2 امتیاز)

ارتباط موثر

برقراری ارتباط، یکی از نیازهای اصلی زندگی است . نوع بیان و چگونگی ارتباط گرفتن فرد، بازتابی از افکار و عقاید، تحصیلات و تجارب او است که متناسب با فرهنگ و شرایط جامعه، آن‌ها را بیان می‌کند.که با لحن، صدا، حرکات غیرکلامی و کلامی و با زبان بدن انجام می‌شود.مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کنند تا درک بهتری از دیگران داشته باشیم و با ارزش‌ها و طرز تفکر آن‌ها آشنا شویم. داشتن ارتباطات موثر، یکی از دارایی‌های ارزشمند است و همیشه فرصت برای رشد و توسعه این مهارت وجود دارد.  داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب تأثیرات مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد می‌گذارد به‌گونه‌ای که این مهارت در کسب‌وکارها نیز دارای اهمیت است.مشاغلی که این مهارت را به‌خوبی توسعه و ترویج داده‌اند درواقع درک کارکنان خود را نسبت به وظیفه و مسئولیت‌هایشان بالابرده و در ایجاد روابط قابل‌اعتماد و مثبت با همکاران و مشتریان کمک کرده‌اند.

مزایای ارتباط موثر

  • ایجاد اعتماد

    شنونده خوب بودن، پذیرش صحبت و بحث و گفتگو در مورد نظرات و پیشنهادها حاکی از توانایی شما در برقراری ارتباط است و افراد به شما اعتماد و روابط بهتری با شما برقرار می‌کنند.( هم بین کارمند و مشتری، مدیر و کارمند و هم بین اعضای خانواده و افرادی که با آن‌ها سروکار دارید.)

  • روابط بهتر

    هم در زندگی شخصی و هم حرفه‌ای صدق می‌کند.گوش دادن به دیگران و پاسخ دادن به صحبت‌های آن‌ها چه به‌صورت کلامی و چه غیرکلامی، نشان از احترام و ارزش متقابل است.

  • رضایت‌مندی از زندگی

    هم در محیط خانواده و هم در محیط کار مورداحترام هستید زیرا مشارکتی که با دیگر افراد دارید به شما حس ارزشمندی می‌دهد اما درصورتی‌که موثر عمل نکنید ممکن است در محیط کار موفق باشید اما فرزندتان به شما احترام نگذارد.

ارتباط موثر

  • افزایش تعامل با دیگران

    وقتی بتوانید ارتباط موثر برقرار کنید، دوستانی پیدا می‌کنید که آن‌ها را برای خود حفظ می‌کنید، عقاید، خواسته‌ها و هیجان‌های خود را بیان می‌کنید و به هنگام ضرورت از دیگران درخواست کمک و راهنمایی می‌کنید. برقراری ارتباط خوب هم در زندگی شخصی و هم در محل کسب‌وکار و داشتن تعامل با دیگران سبب افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.

  • حل مسئله

    برای پیشگیری و حل مشکلات، نوع و چگونگی برقراری ارتباط مهم است. وقتی شنونده خوبی باشید و درک مناسبی از شرایط فرد داشته باشید، می‌توانید به دیگران در حل مشکل کمک کنید همچنین وقتی به‌درستی هیجان‌ها و نیازهای خود را بیان کنید، در موقع نیاز دیگران به شما کمک می‌کنند.

  • برطرف کردن تعارض: برقراری ارتباط مناسب و خوب از پیدایش سوءتفاهم و تعارض جلوگیری می‌کند.

نکات کاربردی برای برقراری روابط موثر

  • روابط روزمره از ورود به سازمان تا خروج

پیشی گرفتن در سلام کردن به هنگام ورود و احوالپرسی کردن با همکاران و خداحافظی کردن در هنگام خروج از محل کار

  • گوش شنوا و موثر

اگر سؤالی می‌پرسید، به‌دقت به پاسخ آن گوش کنید. اگر شنونده خوبی باشید، افراد را به‌خوبی درک می‌کنید و آن‌ها با شما راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و افکار و احساسات خود را با شما در میان می‌گذارند. هرچه بیشتر به آن‌ها بدون پیش‌داوری گوش کنید، آن‌ها بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

  • بیان شفاف و صریح انتظارات

انتظارات و خواسته‌های خود را به‌صورت روشن و شفاف توضیح دهید.

  • توافق در رفتار و عملکرد

عیوب همکاران را در نبود آن‌ها بیان نکنید و در صورت وجود عملکرد نامناسب و مشکلات رفتاری  با خود فرد نه در جمع صحبت کنید.

  • احترام به حریم شخصی

پرهیز از دخالت و سرک کشیدن در زندگی همکاران و در نظر گرفتن این نکته که فرد تمایل به صحبت  و بیان آن را ندارد.

  • بازخورد موثر و مفید

دوری از تملق و چاپلوسی در بازخورد دادن به مدیران مافوق

موسسه مهارت گستر نوشیجان دوره های کدهای اخلاقی و رفتاری را ویژه کارکنان شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی و همچنین جهت جذب و رضایت مندی مشتری در بیمارستان ها برگزار می نماید. جهت همکاری می توانید با شماره تلفن 02188398748 یا 02191016994 تماس بگیرید.

با تشکر روابط عمومی موسسه آموزشی مهارت گستر نوشیجان

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا