آموزش پیشخدمت اداری شرکت بانی چاو کاله
آموزش پیشخدمت اداری شرکت بانی چاو کاله
گزارش برگزاری دوره
فنون پذیرایی و تشریفات
ویژه کارکنان خدماتی شرکت بانی چاو (کاله)
برگزار کننده دوره مرکز آموزش هتلداری و گردشگری مهارت گستر نوشیجان
مقدمه
به منظور همراهی و همگامی با رشد سازمانی در بین تمام کارکنان، مدیران می بایستی فرصت های یادگیری را در اختیار تک تک کارکنان خود گذاشته و راه بهبود و ارتقاء انجام وظایف شان به دانسته های پیشین کارکنان اکتفا نکنند.
دوره های آموزشی برخاسته از نیازسنجی در سازمان، می توانند قابلیت های مهارتی نیروی انسانی را افزوده و نقش بسزایی در افزایش راندمان ایفا نماید. پرسنل خدماتی در ادارات از این قاعده مستثنی نیستند.
وظایف این دسته از کارکنان بعضا اموری را تحت پوشش قرار می دهد که مربوط به رعایت اصول بهداشتی و نظافتی و موارد مربوط به نظم و سازماندهی فیزیکی محیط کار، پذیرایی و… است. انجام صحیح این امور علاوه بر لزوم بذل توجه به آموزش اثربخش این دسته از کارکنان، نظارت مستمر وارائه رهنمودهای لازم را هم می طلبد.
لازم بذكر است برگزاري دوره آموزشي براي كاركنان خدماتي علاوه بر يادگيري و آموزش موارد مورد نظر، نوعي ساز و كار انگيزشي نيز محسوب مي شود؛اين امر در بازخورد نظرات شركت كنندگان راجع به برگزاري چنين دوره اي محسوس است.
ا- نیاز سنجی آموزشی
نياز آموزشي عبارت است از فاصله بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب، بنابراين رسيدن به وضعيت مطلوب مستلزم ايجاد تغييراتي است كه مي بايست در دانش، نگرش و مهارت هاي شغلي كاركنان به وجود آيد تا بتوانند وظايف شغلي خود را در سطح قابل قبول و مطلوب انجام دهند.
به شكل جزئي تر درمورد پرسنل خدماتي شاغل در شرکت بانی چاو(کاله) مشكلاتي نظير برخوردار نبودن پرسنل خدماتي از سطح مطلوب مهارت در پذيرايي، عدم رعايت نكات بهداشتي و نظافت مطلوب، بي نظمي و عدم هماهنگي در انجام امور، بي توجهي به تقسيم كار بين كاركنان و… نشانگر نياز آنان به آموزش هاي لازم براي ارائه مناسب خدمات است.
2- انتخاب دورة آموزشي
پس از نيازسنجي كاركنان و تشخيص ضرورت آموزش آنان گام بعدي مشخص نمودن دوره آموزشي بود كه پاسخگوي مسائل و نياز كاركنان خدماتي باشد.
دوره مورد نظر در 14 ساعت طی روزهای 30 بهمن و 7 اسفند 1393 بصورت تئوری و عملی توسط آقای حسین رحمتیان بعنوان مدرس دوره انجام پذیرفت.
3- اهداف دوره
هدف كلي :
-
آموزش پرسنل در بخش خدمات
-
ارتقاء و بهبود كيفيت خدمات ارائه شده توسط پرسنل خدماتي
اهداف جزئي :
-
آشنايي پرسنل خدماتي با متدها و عمليات سرويس دهي
-
آشنايي پرسنل خدماتي با متدها و روش هاي بهينه و صحيح نظافت
-
افزايش سطح مهارت كاركنان خدماتي در نظافت
-
افزايش سطح آگاهي پرسنل خدماتي راجع به موارد بهداشت شخصي مرتبط با نوع كار
-
آشنايي كاركنان خدماتي با آداب معاشرت در محيط هاي اداري
4- محتوا و سرفصل هاي دوره آموزشی
-
اصول و روشهای پذیرایی در محیط اداری و جلسات
-
الگوی رفتاری و آداب معاشرت پرسنل خدماتی و استاندارد های ظاهری کارکنان
-
اصول نظافت صحیح محیط اداری
-
اصول عمومی برگزاری ضیافت ها
-
اصول بهداشت عمومی و فردی
-
روشهای فرآوری نوشیدنی های سرد و گرم
5- ارزشيابي دوره آموزشي
ما زماني مي توانيم به اثر بخش بودن دوره هاي آموزشي خود مطمئن باشيم كه آموزش كاركنان در راستاي تحقق نيازهاي واقعي سازمان باشد.
و لذا براي جهت دار نمودن آموزش، ارزيابي دوره هاي آموزشي ضرورتي بزرگ محسوب مي شود، هر چند كه معيارهاي صددرصد مشخصي در اين رابطه وجود ندارد و امري بسيار دشوار بنظر مي رسد، با اين حال در ارزيابي دوره آموزش شغلي ويژه پرسنل خدماتي ارزيابي موضوعات زير در نظر گرفته شدند:
-
تست پیش از آموزش (pre test)
-
آزمون نهایی (post test)
-
ارزیابی عملکرد بصورت تجربی که ده روز بعد از آموزش بصورت مشاهده مستقیم مدرس از عملکرد کارکنان آنجام گرفت و توضیحات نهایی به مسئولین ارائه گردید.
6- دستاوردهاي برگزاري دوره آموزشي
دستاوردهاي دوره آموزشي در اصل به نواقص و اشكالاتي كه درانجام وظايف كاركنان خدماتي به چشم مي خورد و در طي اين دوره به شكل مستقيم يا تلويحي به آنها پرداخته شد،
اشاره دارد:
-
مجزا نمودن نیروی نظافتچی از پرسنل آبدارچی
-
لزوم توجيه شرح وظايف كاركنان خدماتي از سوي مديران
-
گزينش و جذب نيرو با توجه به الزامات شغل
-
توزيع مناسب نيروي كار)افزايش يا كاهش نيرو متناسب با حجم فعاليت هاي هر واحد(
-
هماهنگي نيروهاي خدماتي هر واحد با مسئول دفتر همان واحد
-
اعلام شاخصهاي ارزيابي عملكرد به پرسنل خدماتي
-
نظارت مستمر و مؤثر بركار پرسنل از سوي مقام مسئول و گزارش دهي به موقع
-
لزوم تشويق و تنبيه كاركنان با استناد به ارزيابي عملكردآنها
-
ضروت استمرارآموزش پرسنل خدماتي