شیفت شب فرانت آفیس
شیفت شب فرانت آفیس
در هتل های کوچک و متوسط کارمند شب پذیرش جانشین مدیر هتل بوده و نظارت بر کارکنان سایر قسمتها را نیز بر عهده دارد .از خصوصیات کارمند شب توانایی و هوشیاری کامل در تمام لحظات، آشنا بودن به وظایف و شرایط ایمنی و امنیتی هتل می باشد. که در زیر به بعضی از وظایف کارمند شب پذیرش اشاره می شود:
- خواندن دفتر گزارشات و پیگیری انجام امور مربوط به تقاضای میهمان
- بررسی گزارش اختلاف مشاهده خانه داری و وضعیت ثبت شده اتاق در رایانه پذیرش
- تهیه لیست میهمانان ورودی و خروجی در روز بعد
- تهیه گزارشات آماری برای بخش پذیرش و مدیریت هتل
- کمک به کارمند شب صندوق پذیرش در بررسی صورت حساب مالی نامعلوم،
- نظارت بر اصلاحات مالی صورتحسابهای میهمانان
- همکاری با صندوقدار پذیرش در کنترل قیمت های محاسبه شده اتاق ها با رزرو
- هماهنگی و نظارت بر کارکنان دیگر قسمتهای هتل
- بررسی رزرو مهمانان ورودی روز بعد
- پیگیری رفع احتیاجات میهمانان در طول شیفت شب
- نظارت بر محاسبه مبالغ جریمه عدم مراجعه برای رزرو میهمانان و شرکت ها( این کار توسط کارمند شب صندوق پذیرش انجام می شود)
پیگیری دستورالعمل اداری و اجرایی
دستورالعمل های اداری موجب نظم و انضباط در هتل می گردد .این دستورالعمل ها برای بخش فرانت آفیس نیز تهیه و وظایف و مسئولیتهای کارمندان واحدهای مختلف را مشخص می کند.
ثبت وقایع و گزارشات داخلی
در واحد پذیرش دفاتر گزارشی وجود دارد که اتفاقات مهم و گزارشات برای آگاهی سایر کارمندان بخش در این دفاتر ثبت می گردد .این امر به پیگیری حل مشکلات میزبانان کمک می کند و کارمندان نسبت به ادامه روند پیگیری این مشکلات آگاه می شوند.
الف) بروشورها و اعلامیه هایی که بین کارمندان و بخشهای داخلی توزیع می شود منابع خوبی برای اطلاع رسانی به کارمندان است .
ب) در دفاتر گزارش وقایع معمولاً توضیحات زیر ثبت میگردد:
- گلایههای مهمانان و پیگیریهای به عمل آمده در آن خصوص
- صورت حساب های نامشخص، خرابی وسایل و تجهیزات و مشکلات امنیتی
- گم شدن کارت کلید اتاق مهمان
رعایت دستورالعمل های تغییر شیفت
کار در بخش پذیرش هتل ۲۴ ساعته و در برنامههای کاری ۸ ساعت تنظیم میشود. ساعت های معمول کاری در اغلب هتل های کشور ما ۷ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر، ۱۵ بعد از ظهر تا ۲۳ شب و ۲۳ شب تا ۷ صبح روز بعد می باشد .کارمندان پذیرش هنگامی اجازه ترک محیط کار خود را دارند که کارمندان شیفت بعد در سر کار حضور یافته باشند و پیامهای مهم مبادله شده باشد هر کارمند موظف است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع شیفت در محل کار خود حاضر و پیامها و نکات مهم را از کارمندان شیفت قبل دریافت و مسئولیت خود را آغاز کند.
هنگام تغییر شیفت باید به نکات زیر توجه کنید
الف) هنگام شروع شیفت
- ورود کارت حضور و غیاب در ماشین
- بررسی کلید های موجود در پذیرش
- بررسی ایمیل های رسیده
- بررسی اطلاعات روزمره
ب- اتاق های قابل واگذاری
- وضعیت فروش اتاق ها و رزرو های روز
- بررسی پیام های مهم
- خواندن دفتر گزارش
- بررسی وسایل و لوازم اداری بخش
- بررسی تقاضاهای میهمانان و اینکه پیگیری ها انجام شده اند یا خیر
ج-در پایان شیفت
- تحویل کلید ها
- ثبت اطلاعات به طور خوانا در دفتر گزارش یا رایانه
- خروج کارت حضور و غیاب و ترک محل کار
شیفت شب فرانت آفیس از ساعت ۲۳ شب شروع و تا ساعت ۷ صبح ادامه دارد .