پنج ترفند برای تمرین سخنرانی
پنج ترفند برای تمرین سخنرانی
این تمرین های سخنرانی عمومی با هدف ارتقاء سخنرانی روان و با اعتماد به نفس در جمع افراد و همچنین تطبیق آسان خود با همه گروه های سنی و سطوح مهارتی طرا حی شده است .از یک فرد مبتدی به یک فرد پیشرفته تبدیل شویم .من از این ترفند ها استفاده کردم و به کارایی این ترفند ها آگاه هستم شما با طی کردن این مراحل درمییابید که افراد با لذت بیشتری و بدون ترس وارد پروسه سخنرانی می شوند.
1- مقدمه سازی مصاحبه
مقدمه سازی مصاحبه یک راه حل درست برای یخ شکنی در مقابل گروه جدید از مخاطبان می باشد . اول اینکه در مورد همدیگر کاوشگر باشیم، افراد و شخصیت های اطراف را در کلاس معرفی کنیم و بتوانیم در مورد اطرافیان در کلاس صحبت کنیم .به همان اندازه راحت و بدون استرس در مورد افراد حاضر اظهار نظر کنیم مانند اینکه در مورد خودمان صحبت میکنیم .شما با این مرحله واکنش مثبتی از کلاس دریافت می کنید بدین گونه که آنها برای ارائه همین کارمشتاق میشوند.
دستورالعمل:کلاس را به چندین گروه تقسیم کنید،یک شخص مصاحبه هرگروه را کنترل کند اطلاعات به دست آمده در فرم های پایه نوشته شود.این فرم ها به همه گروه ها ارائه شود تا زمانی که پروسه مصاحبه کامل شود .بپرسید آنها چه چیزی متوجه شدند ، از جمله ؛ نام هر گروه مشخص شود. سوالاتی مانند نام دوستان؟ کجا کار یا زندگی می کند؟ چه سرگرمی هایی دارند؟ کتاب فیلم یا موسیقی مورد علاقه اش چیست ؟از چه موفقیت یا دستاوردی در زندگی اش راضی هستند؟با چه هدفی کلاس آمده اند؟ چه اتفاق بامزه ای در کودکی برایش پیش آمده است ؟برای تعطیلات پیش رو کجا می رود؟ نظرش در مورد آخرین اخبار محلی چیست؟
به طور مثال این ماری است از شهر تائو در یک موسسه اجتماعی کار می کند و..
2-بازی با تصاویر(تصویر سازی)
یک مجموعه از عکس ها و تصاویر مجله ها و روزنامه ها را جمع آوری کنید ، برای هر نفر یک عکس یا بیشتر در یک کلاس کافی است. حالا بازی کنید همه عکس ها را در یک محل روی هم بریزید و هرکس یکی را بردارد .از این عکس به عنوان یک کاراکتر استفاده کنید، چه چیزی در مورد عکس را می توانید با دیگران سهیم کنید.
از همدیگر در کلاس سوالاتی بپرسید.
سوال ها شروع شد :این عکس کجاست؟(جواب ها را می توانید خیلی بسازید یا با خلاقیت خودتان برای آن داستانسرایی کنید)
چه اتفاقی در این تصویر رخ داده است؟
چه احساسی از این عکس دریافت می کنید؟
آیا عکس زمان یا فصل خاصی را نشان میدهد؟
چه اتفاقی قبل و بعد از این که عکس گرفته شده ،رخ داده است؟
۳-بازی موافق/ مخالف
در این مرحله تمرین سخنرانی، انعطافپذیری را تشویق می کند. توانایی دیدن یک موضوع از جهت های مختلف.
بدین صورت می باشد که ؛ یک سخنران از کلاس انتخاب شود، ۳۰ ثانیه در مورد یک موضوع دفاع کند و ۳۰ ثانیه در رد کردن آن موضوع یا مخالفت با آن صحبت کند.
یک لیستی از موضوعات بحث برانگیز را آماده کنید، به هر شخصی یک موضوع بدهید. نمونه موضوعات،:
پول ریشه تمام فساد هاست.
مردم یک کشور شایستگی حکومت را تعیین میکند.
نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان ها باید ممنوع شود.
ازدواج یک ضرورت اجتماعی است.
مذهب یک مسکن برای توده مردم است( از نظر کارل ما رکس).
فقر یک موقعیت ذهنی است.
مرگ اختیاری ناموجه است.
گرم شدن زمین یک القاء رسانه ای است.
شبیه سازی حیوانات باید ممنوع شود.
و موضوعات دیگر…
۴- بازی موضوعات مورد علاقه
یک سری اشیا کوچک جمعآوری کنید ، مثل :ماشین اسباب بازی کوچک, ربان موی سر، عکس سیاه و سفید ،یک جفت کفش بچگانه، یک قوطی تن ماهی ساردین و..
همه این اشیا را داخل یک جعبه بریزید بگونهای که جعبه شفاف نباشد(کارتن مقوایی)
هر کدام از اعضای گروه دستش را داخل جعبه کند و یکی از اشیا را بردارد هر چه انتخاب کنید موضوع سخنرانی شما می شود.
شروع کنید به تصویر سازی در مورد آن شی.
مثلاً: این شی زندگی مرا نجات داد و یک حادثه را شرح دهید.
۵- سخنرانی هدایت شده
کلاس را گروه بندی کنید ،تمرین سخنرانی در این مرحله هم سرگرم کننده است و هم خیلی پر سرو صدا و موثر.
ابتدا یک جمله که کلمات مشابه دارد را انتخاب کنید کلمات هم وزن با حروف مشترک بسیار.
مانند( بابک با بانک بدهکاران بدهی های بسیاری برای بیرون بیلان برنامه ریزی کرد.)
کلاس را به گروههای چهار نفره تقسیم کنید ، سه نفر از اعضای گروه با هم صحبت کنند و نفر چهارم به عنوان رسانا یا مدیر باشد.
گویندگان جملات را از آهسته به تند تکرار کنند و فردچهارم انتقال دهد( از یک نفر به نفر بعد ولی همه باهم صحبت کنند)، نفر چهارم میتواند سرعت بیان جملات را آهسته یا تند و تن صدای بلند و کوتاه را انتخاب کند.
هدف از این تمرین طرز گفتار و هماهنگ کردن سخنران با آوا های متفاوت و همچنین سرعت سخنرانی و بلندی صدا می باشد.رسانا یا مدیر گروه بین افراد مختلف گروه عوض شود،حال یک گزارش از گروههای مختلف در کلاس ارائه شود.
منبع مترجم : شیوا رحیمی