“بررسي تأثير خانه داري در ارتقاي يك هتل
“بررسي تأثير خانه داري در ارتقاي يك هتل(آپدیت)
“بررسي تأثير بخش خانهداري در ارتقاي اقتصادي يك هتل پنج ستاره ساحلي”
مقدمه
در عصري كه ما زندگي ميكنيم سفر چه به صورت داخلي و چه خارجي و به هر قصدي، جاي مهمي را در زندگي ملتها باز كرده است.گردشگران با هدف و برنامهريزي در جستجوي نيازهاي خود در نقطه مقصد به دنبال افزايش مطلوبيت سفر هستند چرا كه امروزه گردشگري آداب خاص خود را ميطلبد.
“در گذشته زماني كه مسافران قصد سفر ميكردند تحمل و رنج سفر را پيشبيني ميكردند و بعد عازم سفر ميشدند اما مسافران امروزي بيشتر به قصد تفريح، رفع خستگي و تجديد قوا اقدام به سفر ميكنند و قبل از سفر از آگاهيهاي لازم برخوردارند”( اصغر ژيان دربندي) و ميدانند كه دستيابي به مراكز اقامتي و گردشگري از واجبات سفر بوده و آن مراكز ميتوانند وسايل آسايش و راحتيرا هر چه بهتر و با كيفيت تر فراهم آورند.
بنابراين هر مسافري نيازمند مكاني براي اسكان موقت در مقصد گردشگري است.
يكي از مكانهاي اقامتي مسافران، هتل ميباشد. علل و انگيزههايي كه يك مسافر را به سمت هتل هدايت ميكند گوناگون است،”يكي از اين علتها اثرات وجودي بخش خانهداري هتلها است كه ميتواند وسايل دلبستگي و تعلق خاطر ميهمانان را نسبت به هتل فراهم آورد و هم میتواند از کارهای خانهداری آنقدر سطحی و كلي بگذرد که حالت و روحیهي انزجار و بیزاری در مشتریان ایجاد كند” (مجله الكترونيكي ويستا)،
به همین علت بخش خانهداری را یکی از قسمتهای مهم هتل میدانیم كه ميتواند نقش بسيار تأثيرگذاري براي هتل و مهمانان هتل داشته باشد.
حال اين سؤال در ذهن پديدار ميشود كه آيا بخش خانه داري ميتواند سبب ارتقاي اقتصادي هتل شود ؟
اگر پاسخ مثبت است كدام عوامل در اين بخش ميتواند تأثيرگذار باشد ؟
و مديريت هتل و سرپرست خانه داري چه برنامه هايي را براي رسيدن به اين مهم پيش خواهند گرفت ؟
در اين مقاله سعي بر آن است تا به سؤالهاي فوق پاسخ داده شود و همچنين دريابيم يك بخش خانه داري چگونه ميتواند در حد عالي و خوب عمل كند. براي اين منظور يك هتل فرضي را در نظر ميگيريم و راهكارها و برنامه هاي كاربردي را براي آن به كار ميبريم.در صنعت هتلداري عصر حاضر، اگر هدف هتل را رسيدن به سودي كه از بخش خانه داري عايد هتل ميشود قرار بدهيم بايد براي آن برنامه ريزي طولاني مدت و هدفمند داشته باشيم.
اين برنامه ريزي بايد با پيشرفت صنعت و تغييرات در دنيا هماهنگي داشته باشد تا بتواند نيازهاي مهمانان و مشتريان را برطرف نمايد.براي اين منظور بهتر است واحد خانهداري مدير و سرپرستاني را دارا باشد كه بتوانند عملكرد مناسبي با مؤثرترين راهكارها ارائه دهند و پرسنلي كه آنها را به مرحله ي اجرا برسانند.
براي درك بهتر به كار بستن برنامه هاي اجرايي در بخش خانهداري هتل؛ يك هتل فرضي پنج ستاره كه در ساحل واقع شده است را در نظر ميگيريم و هر آنچه كه بخش خانه داري نياز دارد تا بتواند در حد خوبي عمل كرده و تعداد زيادي مشتري راضي داشته باشد در آن به كار ميبريم. بنابراين در ادامه شناسنامه هتل را معرفي خواهيم كرد.
شناسنامه هتل
نام هتل : ميشا (گل هميشه بهار)
تعداد ستاره :
تعداد طبقات : 12
تعداد اتاق : 223
ظرفيت اتاقها: 595 نفر
تعداد تختخواب : 192
تخت اضافه : 91
نوع اتاقها به همراه تعدادشان :
double(127) – twindouble(24) – connected room(16) – suite(8) – royal suite(31) – apartment (9) – vip(4) – fiesta room(4)
تعداد اتاقهاي هرطبقه:
طبقه 3 تا 10 (200 اتاق)، طبقه 11 (19 اتاق)، طبقه 12 (4 اتاق).
View اتاقها : رو به ساحل – رو به كوه
تعداد آسانسورها: مخصوص مهمانان vip (1)، مخصوص پرسنل خانهداري (1)، مخصوص مهمانان (8).
مساحت و متراژ ساختمان هتل : 36000 متر مربع
مساحت و متراژ حياط و ساحل اختصاصي هتل : 3500 مترمربع
محل و موقعيت جغرافيايي : در كنار ساحل خزر قرار دارد و فاصلهي هتل تا فرودگاه 40 كيلومتر است.
امكانات اتاق :
خط تلفن مستقيم، يخچال، تلويزيون، مينيبار، كمد لباس، روم سرويس 24 ساعته، ميز آرايش با آيينه، ميز تحرير، سيستم گرمايشي و سرمايشي، سيستم تهويه مطبوع، گاو صندوق، دستشويي، حمام، وان، سشوار،كولر، برق 220 ولت، دسترسي به اينترنت بيسيم …
امكانات هتل :
لابي، سالن بيليارد، رستوران سنتي، رستوران دريايي، فستفود، كافيشاپ، چايخانه سنتي، سالن ورزشي و بدنسازي، پاركينگ،استخر، سونا، جكوزي، ماساژ، اينترنت، نمازخانه، سالن سينما، سالن صبحانه، فروشگاه، آرايشگاه، سوپرماركت، واليبال ساحلي، سالن همايش، سالن تشريفات، سالن بازي كودكان، دكتر،گيمنت، سالن مطالعه، آلاچيق و فضاي سبز، جت اسكي، تاكسي سرويس،ترانسفر درونشهري و برونشهري، صندوق امانات اختصاصي، بانك، پارك كودكان …
تعداد پرده ها: 324
تعداد تختهاي 2 نفره: 212
تعداد تختهاي 1 نفره: 80
تعداد انبارها: 3
انبار ملزومات پارچهاي، انبار ملزومات خانهداري (نظافت)، انبار ملزومات در هر طبقه.
1. در انبار ملزومات لوازم پارچهاي، تجهيزات انبار و لباس كار كاركنان قرار ميگيرد.
2. در انبار ملزومات خانهداري ابزارهاي نظافت و مواد شوينده قرار ميگيرد.
3. در انبار هر طبق تركيبي از موارد بالا كه مورد نياز روزانه پرسنل خانهداري در طبقات است قرار ميگيرد.
همچنين تعدادي اسپري حشرهكش براي مبارزه با حشرات نيز بايد در انبارها موجود باشد.مقدار ذخيره اين ملزومات در انبارها 4 برابر افزايش خواهد داشت.
ملزومات هر اتاق به همراه تعدادشان:
ملزومات |
Double 127 |
Twindouble 24 |
connected room 16 |
Suit 8 |
royal suit 31 |
Apartment 9 |
Vip 4 |
fiesta room 4 |
جمع |
ليوان آب |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
رو تختي 1 نفره |
|
48 |
32 |
|
|
|
|
|
80 |
رو تختي 2 نفره |
254 |
|
32 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
424 |
ملحفه 1 نفره |
|
48 |
32 |
|
|
|
|
|
80 |
ملحفه 2 نفره |
254 |
|
32 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
424 |
رو بالشتي |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
بالشت |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
حوله حمام |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
حوله صورت |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
حوله كف حمام |
127 |
24 |
64 |
8 |
31 |
9 |
4 |
4 |
223 |
چوب لباسي |
508 |
96 |
256 |
32 |
412 |
36 |
16 |
16 |
1372 |
دمپايي رو فرشي |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
دمپايي حمام |
127 |
24 |
64 |
8 |
31 |
9 |
4 |
4 |
223 |
صابون |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
شامپو |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
تيغ |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
مسواك |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
كاغذ توالت |
127 |
24 |
64 |
8 |
31 |
9 |
4 |
4 |
223 |
خمير دندان |
254 |
48 |
64 |
16 |
62 |
36 |
16 |
8 |
504 |
سطل زباله حمام |
127 |
24 |
64 |
8 |
31 |
9 |
4 |
4 |
223 |
سطل زباله اتاق |
127 |
24 |
32 |
8 |
31 |
18 |
4 |
4 |
232 |
كيسه زباله |
254 |
48 |
64 |
24 |
24 |
36 |
36 |
16 |
502 |
پرده حمام |
127 |
24 |
64 |
8 |
31 |
9 |
4 |
4 |
223 |
نوع آنكارد كردن ملحفه: استاندارد (2 ملحفهاي)
نوع شويندهها:
شوينده ها به 3 دسته تقسيم ميشوند:
1) آب: متداولترين ماده شوينده است . آب سبك زودتر از آب سنگين اثر پاك كنندگي دراد.
2) سايندهها: لكه هاي چسبنده را از بين ميبرند.شامل پودرهاي پاك كننده و درخشان كننده، سفيدكننده ها
3) جلادهنده ها: موجب درخشندگي ميشود.
در هتل ميشود علاوه بر اين كه از مواد شوينده صنعتي كه آسيب رساني كمتري دارند و قدرت پاك كنندگي ملايم تري هستند
از مواد طبيعي نيز به صورت دورهاي استفاده ميشود كه شامل موارد زير ميباشد:
1. شويندههاي صنعتي:
پودر صابون، كفشور، شيشهشور، انواع پودر لباسشويي، شامپو فرش، پاك كنندههاي چند منظوره، پاك كنندههاي مايع و … .
2. شويندههاي طبيعي:
v سركه سفيد ( براي پنجرهها، شيشه ها، كف، ديوار، وان، سينك توالت)اگر یک چهارم فنجان سرکه را با ۲ فنجان آب مخلوط کنیم و کمی صابون مایع به آن اضافه كرده و آن محلول را در یک اسپری آبپاش بریزیم و روی پنجرهها و شيشه ها به وسيله روزنامه استفاده كنيم کاملا براق و تمیز ميشود.
v صابون مايع ( براي مبلها، سراميك،)
برای تمیز کردن مبلها به اندازه یک قاشق صابون مایع را در یک لیتر آب گرم حل کنیم و با اسفنج آن را خیس كرده روی مبل ميكشيم و بعد با یک پارچه نرم مبل را خشک ميكنيم. این محلول مثل شامپو فرش عمل میکند.
v جوش شیرین (براي ديوار ، مبل چرمي)
براي پاك كردن لكهها و از بين بردن بوي بد.
v روغن (وسايل چوبي)
برای جلوگیری از خشکشدن یا ترکخوردن وسایل چوبی.
v گاز اوزون (استخر)
در اين روش، آب ابتدا از مجاورت اشعه ماوراء بنفش عبور کرده و سپس به آب گاز اوزون توليد شده تزريق می گردد. دراين روش آب کاملاًپاک وضدعفونی شده واکسيژن حل شده درآن آب را از مطلوبيت ويژه ای برخوردار می نمايد.
v نمك
برای تمیز کردن گلهای مصنوعی آنها را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و کمی نمک در کیسه ميريزيم، درب کیسه را بسته و آن را چند بار بهشدت تکان ميدهيم. نمک گرد و خاک را از بین خواهد برد.
v آبليمو ( براي شيرآلات)
برای مبارزه با کدر شدن لوله ها.
كاربرد مواد شوينده به 2 دسته تقسيم ميشود:
1. براي نظافت اتاقها و فضاهاي عمومي
2. براي شستوشو و نظافت در قسمت لاندري
در قدم نخست مهمترين كاري كه براي بخش خانهداري انجام ميدهيم هدفگذاري است؛ بنابراين هدف واحد خانهداري هتل ميشا ارائه ي اتاقهايي با سرويس كامل و نظافتي مطابق با اصول و استاندارد + كليه ي اماكن عمومي هتل است.در قدم دوم به عاملها و عوامل يا عناصري توجه ميكنيم كه موجب تقويت و افزايش بهره وري بخش خانه داري ميشود. برخي از آنها ممكن است به ظاهر مهم نباشند يا به آنها توجهي نشود اما به نوعي تأثير گذار هستند.
اين عناصر عبارتند از :
محيط كار
پرسنل بخش خانهداري هتل بهتر است در مكان و محيطي فعاليت كنند كه فضاي آن دلگير و كوچك نباشد بلكه دلپذير و نشاط آور باشد؛ به نوعي محيط كاري بتواند تأثير مثبتي بر روحيه كاركنان اين بخش بگذارد و بتوانند به راحتي و با علاقه بيشتري كار كنند.اين محيط بايد داراي روشنايي مناسبي باشد تا كارها با ايمني و به نحو صحيحي صورت گيرد.
همچنين نبايد از تأثيرات رنگ و دكور مناسب محل كار غافل بود چرا كه توجه به اين امر، بازدهي كاركنان را بالا ميبرد.براي راحتي پرسنل خانهداري لازم است سيستم تهويه براي كنترل درجه حرارت هوا و رطوبت در شرايط كاري موجود تعبيه شود.
بنابراين محيط كاري هتل ميشا در طبقه ي
1- با محيطي دلپذير متأثر از رنگآميزي و طراحي، روشنايي، تهويه، فضاي مناسب كاري، وسايل كار مناسب و ديگر شرايط استانداردديگر خواهد بود تا بر رفتار كاري كاركنان اثر گذاشته و رضايت آنان از محيط كار حاصل آيد.
پرسنل
يك هتل پنج ستاره آراستگي و نظمي دارد كه در نظر مهمان خوب جلوه ميكند و احساس راحتي براي او به وجود مي آورد.براي نظافت بهتر و با كيفيت تري نيازمند پرسنلي هستيم كه هر يك مسؤليتي خاص بر عهده دارند به عبارت ديگر مديريت با درنظر گرفتن اهداف هتل طي برنامه ريزي نسبت به كارهايي كه در بخش خانه داري بايد صورت گيرد مسؤليتها را تقسيم بندي ميكندمثلاً مسؤل قسمت خشكشويي كيست و وظيفه ي كاري اش چه ميباشد.
به همين سبب سرپرست خانه داري بايد كارهايي كه قرار است توسط پرسنل صورت گيرد را مشخص نمايد و بر اساس آن تعداد پرسنل و زمان كاري آنها را محاسبه كند. به اين ترتيب تعداد پرسنل در بخش خانهداري هتل ميشا را طبق چارت سازمان ياش كه در بالا به طور كامل نشان داده شد
پرسنل در نظر ميگيريم البته به جز خانه داران قسمت اتاقها و نظافتچي هاي اماكن عمومي كه تعدادشان به صورت زير است:
تعداد maid ، house man و دستيار در هر طبقه 6 نفر در يك شيفت كاري 8 ساعته؛ كه در اين 12 طبقه به 69 نفر در يك شيفت كارينياز است. هر طبقه يك سوپروايزر دارد كه در هتل ميشا به 12 سوپروايزر در طبقات هتل قرار ميگيرد.
لباس كاركنان
يونيفرم كاركنان بخش خانهداري بايد هميشه تميز و پاكيزه باشد زيرا اين پرسنل نشاندهنده شخصيت هتل ميباشند و با مهمانان در ارتباط هستند بنابراين توجه به اين مسئله داراي اهميت است؛ همچنين در روحيهي كاري كاركنان نيز تأثيرگذار است.
به طور كلي لباس كاركنان اين بخش بايد مشخصات زير را داشته باشد:
1. شیک باشد. |
2. تمیز باشد. |
3. راحت باشد. |
4. مرتب باشد. |
5. پارچه آن از جنسی انتخاب شود که بادوام باشد. |
6. رنگ پارچه ثابت باشد. |
7. جنس لباس طوری باشد که شستشوی آن به آسانی انجام شود. |
8. به مناسبت فصل، نوع پارچه نازک یا ضخیم باشد. |
9. رنگ پارچه لباسها شاد و روشن باشد. |
10. کفشهای کارکنان از نوع بیصدا انتخاب شود تا در موقع راه رفتن سرو صدا ایجاد نکند. |
11. برای هر یک از کارکنان هتل باید چند دست يونیفرم تهیه شود تا موقع شستشو بدون يونیفرم نباشند. |
تجهيزات و وسايل
در اين قسمت وسايل و تجهيزات را به 2 بخش تقسيم ميكنيم :
1. وسايل و تجهيزات اتاق
2. وسايل و تجهيزات نظافت
در بخش 1 هتل به وسايل و تجهيزاتي نياز دارد كه بتواند با آنها وسايل آسايش مهمان را به وجود آورد و از اين طريق بخشياز نيازها را برطرف نمايد.
بنابراين اين وسايل بايد طوري انتخاب شود كه هم براي هتل با صرفه باشد هم درجه كيفيتي خوبي داشته باشد. به اين موجب ملزومات يك اتاق را بررسي ميكنيم.
ملحفه: اگر جنس ملحفهها تركيبي از نخ و پلي استر باشد خوب است زيرا لك و كثيفي كمتري را جذب خود ميكند و بعد از شستشو تا 3 % آبرفتگي دارد با صرفه است و براي شستوشو بين 15 تا 50 % آب نياز دارد.
تشك: تشك فنري تعداد فنرهاي آن 150 تا 300 باشد و لايهي محكمي از جنس پنبه يا ابر(اين امر موجب ايمني تشك در زمان آتشسوزي حاصل از تهسيگار ميشود) بين فنر و بالشتك داشته باشد. همچنين با نوارهاي مخصوصي از كناره تشك تقويت شده باشد.
پتو: پتويي كه وزن سبكي داشته باشد و گرماي بدن را حفظ كند رطوبت را جذب نكند و ضد آتش باشد پتوي خوبي است مانند پتوي نخي.
بالشت: بالشتهايي با مواد مصنوعي فيبر پلي استر با درجه كيفيت بالا كه هم راحتتر شسته ميشوند هم هزينه كمتري دارندو از همه مهمتر افراد كمي به آن حساسيت دارند.همچنين رطوبت را جذب نميكند و ضدآتش است.
البته بايد از چند نوع بالشت ديگر نيز در هتل موجود باشد تا چنانچه مهماني نوعي از بالشتي را درخواست كرد به نياز مهمان پاسخ داده شود مانند بالشتهايي كه با پر غاز درست شدهاند.
روتشكي: براي رو تشكي بهتر است از پارچه هاي پلي استر استفاده كرد زيرا كمتر از 2% در شستوشو افت دارد و ناصافي و سنگيني در آن ايجاد نميشود. همچنين ارزان است و رطوبت را به خود جذب نميكند و ضد آتش است.
حوله: حولهاي خوب است كه آب را به راحتي جذب خود كند اين حوله ميتواند سفيد رنگ و از تركيب پلي استر و نخ باشد. به 3 دسته تقسيم ميشود :
حوله ي حمام، صورت و كفپوش حمام.
وسايلي مانند تخت خواب، كمد، ميز و صندلي وغيره از جنس چوب باشند بهتر خواهد بود زيرا با توجه به اين كه هتل ميشا در كنار ساحل قرار دارد و چوب در شمال فراوان و ارزانتر از مناطق ديگر است و نيز رطوبت در آن نفوذ نميكند بسيار مناسب خواهد بود.و ديگر ملزومات يك اتاق مانند: موكت، قاليچه، دمپايي (رو فرشي – حمام و دستشويي)، پرده، صابون، شامپو، مسواك، خمير دندان و … .تعداد ملزومات اضافي و ذخيرهاي در هتل ميشا 5 برابر سطح گفته شده ميباشد؛ چرا كه اين سطح 5 برابر هميشه اجازه ميدهد يك سطح ذخيره در اتاقها، در لاندري، در انبار خانه داري هر طبقه، در اتاق خانهداري و انبار اصلي منسوجات نگه داشته شود.
در بخش 2 پرسنل خانه داري نياز به تجهيزاتي دارند كه بتوانند در مدت زمان مناسبي كيفيت قابل ملاحظهاي را ارائه دهند.
تجهيزات نظافت: به 2 دسته تقسيم ميشود: 1) دستي 2) الكتريكي
تجهيزات دستي شامل موارد زير ميشود:
1. دستمال گردگيري
2. انواع برس شستشو
3. جارو
4. خاكانداز
5. اسكاچ و ابر
6. دستكش و ماسك
7. سطل نظافت
8. ترولي
بنابراين در هتل ميشا هر يك از ابزارهاي دستي در هر طبقه با ضريب 4 در دسترس خانه داران خواهد بود.و تجهيزات الكتريكي شامل موارد زير ميشود:
1. انواع جاروهاي صنعتي ( به عنوان مثال3 جارو برقي در هر طبقه هتل ميشا موجود خواهد بود.)
2. كف شوي
3. دستگاه شوينده فرش
دانش، مهارت
مسلماً كسي كه دانش تخصصي در كاري را داشته باشد بهتر ميتواند در حيطهي كارياش فعاليت كند و كيفيت كاري كه ارائه ميدهد اصولي است. همچنين افرادي كه توانايي انجام كاري را دارند كه در آن تجربه داشتهاند و مهارتي را كسب كردهاند در انجام امور آگاهانه و خوب عمل خواهند كرد. سرپرستان خانه داري هتل ميشا پرسنلي با دانش تخصصي هستند و ديگر كاركنان تركيبي از دانش تخصصي و با تجربه خواهند بود.( به نوعي ماهر)
آموزش
يكي از موارد مهم كه امروزه در هر كاري به آن توجه ميشود مسئله آموزش پرسنل است. به اين سبب سرپرست بايد دورههايي را جهت آموزش به پرسنل اختصاص دهد.اين آموزشها ميتواند در سطوح مختلفي صورت گيرد به عنوان نمونه شيوهي كار با ماشينهاي جديد مثل جاروبرقي، شيوه ي صحيح و جديد كارهاي خانه داري، طرز رفتار مناسب با مهمانان، طرز استفاده از مواد و مقدار آن و … .
زمان
شعاري در رابطه با زمان وجود دارد كه ميگويد ” زمان پول است”. تعيين زمان مناسب براي انجام هركاري در بخش خانه داري مقداركار و هزينه ي آن را نشان خواهد داد. بنابراين در هتل ميشا زمان لازم براي نظافت 15 اتاق در يك شيفت كاري 8 ساعته با توجه به ابعاد اتاق تقسيم بندي و لحاظ ميشود. براي تعيين زمان بايد به اين نكته توجه داشت كه هر چقدر تعداد اتاقهاي نظافت شده بيشتر شود كيفيت نظافت آخرين اتاقها كمتر ميشود.
انگيزه
طبق نظريهي التون مايو (اقطائي، فرشيدي،1390، ص74) : “مديراني كه هر كارمندي را به عنوان يك شخص خاص در نظر ميگيرند، نتايج كاري بهتري به دست ميآورند تا آنهايي كه با كارمندان به عنوان يك گروه رفتار ميكنند” كه يك نظريهي انگيزشي است؛ مدير و سرپرست بايد جهت بهرهوري اين بخش تشويقاتي را براي پرسنل در نظر بگيرند؛ طي مصاحبه خانم كاظمي در اين رابطه بيان كردند: ” نيرويي كه انگيزه نداشته باشد كار خود را به درستي انجام نميدهد.”و زماني كه تلاشهاي پرسنل خود را در انجام امور مربوطه شناسايي كردند آن مهارتها و استعدادها را شكوفا كنند و از آنها بهرهجويند و بعد از آن نيز تشويقاتي را براي پرسنل لحاظ كنند. به عنوان نمونه يك هتل ممكن است حقوق بيشتري را در قبال افزايش تعداد اتاقهاي نظافت شده با كيفيت خوب به پرسنل بپردازد.
در هتل ميشا كاركنان بخش خانهداري تشويق به حقوق بيشتر در قبال بالا بردن سطح تحصيلات يا افزايش اطلاعات كاري در راندمان كار خواهند شد كه ميتواند ابزاري براي كنترل هزينهها باشد زيرا از قابليتهاي كاركنان به نحو مطلوبي استفاده ميشود.
مديريت بخش خانه داري 5 وظيفه مهم را عهده دار است :
1. برنامه ریزی
2. سازماندهی
3. ستاد سازی
4. هدایت کردن
5. کنترل نیروها و سازمان
معاون خانه داري
جانشين مدير است. اين فرد بين مديريت و كاركنان بخش خانهداري ارتباط كاري برقرار ميكند و برنامه روزانه پرسنل را تهيه و تنظيم ميكند و بر كار پرسنل نظارت ميكند.
انباردار
تخصص در شناخت مواد مصرفي و اندازه آنها از جمله لوازم و ابزار نظافتي، انواع پارچه و انواع لوازم اتاق را بر عهده دارد.
اتاقدار
نظافت و زيباسازي اتاقها، حمامها، راهروها و تمامي فضاي عمومي هتل را بر عهده دارد.
بخش خانه داري و افزايش درآمد هتل
طبق نظريهي ريچارد اوليور (فهیمه پرکم، 1385، وب سايت مقاله دات نت www.maghaleh.net/content-883.html) : “وفاداري؛ به يك تعهد قوي براي خريد مجدد يك محصول يا يك خدمت برتر در آينده اطلاق ميشود، به صورتي كه همان مارك يا محصولعليرغم تأثيرات و تلاشهاي بازاريابي بالقوه رقبا، خريداري گردد” زماني كه مهمان هتلي را با محيطي منظم، پاكيزه و نظافت شده و عاري از هر گونه كثيفي مشاهده كند پي به كار و تلاش پرسنل خانهداري خواهد برد و در اين صورت است كه به هتل بر ميگردد،با رضايت خود مهمانان ديگري را به هتل معرفي ميكنند، به پرسنل انعام ميدهند (پرسنل تيپساز نشان ميدهد هتل، هتلي موفق است و در جلب رضايت مهمانان تلاش ميكند.) و در نهايت حمايت شغلي (يعني يك مدير ممكن است از عهدهي همهي كارها در زمان شلوغيبر نيايد در اين زمان به همكاران با تجربه مثل سوپروايزرها نياز دارد.) را براي پرسنل به همراه خواهد داشت.
در هر شغلي كنترل هزينه ها موجب افزايش درآمد ميشود در هتل و شغل هتلداري نيز اينگونه است. علاوه بر عناصري كه در مطالب قبلي ذكر گرديد عواملي در كنترل هزينهها نقش دارند كه آنها را به تفكيك توضيح ميدهيم.
كنترل هزينه ها كه شامل موارد زير ميباشد :
1. اتلاف انرژي
پرسنل بخش خانهداري نبايد به انجام كارهاي تكراري گماشته شوند بلكه سرپرست بايد برنامهاي متنوع براي كاركنان داشته باشد تا از كار خسته نشوند.همچنين بهتر است براي جلوگيري از اتلاف انرژي نيروي كار از تكنولوژي پيشرفته استفاده شود.
2. اسراف در مصرف مواد
براي جلوگيري از اسراف مواد بايد شيوههاي درست مصرف كردن مواد را به پرسنل خانهداري آموزش داد چرا كه اسراف در مصرفمواد به هتل ضرر اقتصادي خواهد زد اما اگر در اندازه مواد، نوع مواد و كيفيت مواد در هنگام كار توجه شود يك استفاده صحيح و منطقي خواهد بود.
3. استفاده مطلوب از استعداد پرسنل
مديران موفق، مديراني هستند كه استعداد كاركنان خود را شناسايي كرده و از آنها استفاده كند . براي اين منظور بايد از زمان استخدام فرد را مورد ارزشيابي قرار دهد و هر چند وقت يك بار عملكرد اين فرد را مشاهده كند و توانايي و مهارتش را در انجام امور كشف كند و او را به كار ي بگمارد كه در آن ميتواند استعدادهايش را شكوفا كند و هچنين در اين مسير اين فرد را مورد تشويق قرار دهد تا انگيزهي كار برايش حاصل گردد.
4. جلوگيري از اتلاف وقت
مدير و سرپرست براي جلوگيري از اتلاف وقت بايد چرخهي كاري با توجه به يك زمان مشخص را به پرسنل آموزش دهد.علاوه بر اين وسايل پيشرفته نظافت را نيز بايد در اختيار پرسنل قرار دهند.
5. جلوگيري از هزينه هاي زايد
براي كاهش هزينه هاي اضافي بايد به استفادهي بيرويه از برخي مواد توجه نمود. به عنوان مثال زماني كه تسهيلاتي مانند صابون را براي مهمان در نظر ميگيريم مسلماً مهمان بعدي از آن صابون استفاده نخواهد كردو در هنگام نظافت دور ريخته ميشود پس بهتر آن است كه از صابون مصرف مايع باشد و بعد از رفن مهمان فقط ظرف آن پر شود.
راهكارها:
1. بازيافت برخي زبالهها و استفاده از آنها.
2. Saving energi يعني در مدت زمان مقتضي انرژي كمتري مصرف شود.
3. خريد لوازمي كه داراي بالاترين بهرهوري و كارآيي باشد.
4. انتخاب ملزومات متناسب با شرايط محيطي كه مدت زمان بيشتري عمر كنند.
منابع
1. اقطايي، علي، مهرداد فرشيدي، (1390)، مديريت خانهداري در هتل، انتشارات مهكامه، تهران
2. كاظمي، بابك، (1390)، بهداشت كار و ايمني در صنعت هتلداري و گردشگري، برآيند پوشش،تهران
3. رحيمي، عليرضا، (1383)، خانهداري هتل، جهانتاب، تهران
4. مرتضی،(1391)، مواد شوينده طبيعي، وب سايت ميهنفا،
http://mihanfa.com/health/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af%d8%b4%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c/#ixzz26wkgvGI0
5. معلم، سیدعلی، (1391)، وبلاگ http://118900.blogfa.com/post/369
6. بينا، (1391)، آشنايي با واحد خانهداري در هتل، وب سايت كتابخانه تخصصي حج،
http://hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewBookPage.aspx?bookId=1590&pageNumber=3#id-6
7. بينا، (1391)، خانه داري، وب سايت مجله الكترونيكي ويستا،