راهاندازی غذاخوری و ایجاد کسب و کار رستوران داری
راهاندازی غذاخوری وایجاد کسب و کار رستوران داری:
اگر از هر فرصتی برای میزبانی از خانواده و دوستان خود استفاده میکنید، شما سلیقههای غذایی را میشناسید و روحیه کارآفرینی دارید و میتوانید به راهاندازی غذاخوری فکر کنید. شما این امتیاز را دارید که با صرف کمترین هزینه اضافیمشتریان بیشتری داشته باشید.
اطلاعات زیر به شما کمک میکند تا بتوانید مکان مناسب را پیدا کنید و کسب وکار خود را شروع کنید و آن را گسترش دهید.
گام اول: پیدا کردن مکان مناسب برای راه اندازی غذاخوری
- در مورد اینکه چه غذایی را دوست دارید تهیه کنید، فکر کنید: راهاندازی غذاخوری هم مثل بقیه کسبوکارها، از شور و شوق واقعی سرچشمه میگیرد. برای پیشرفت در کسبوکارتان تنوع غذایی و مراسمهای مختلف را در نظر بگیرید.
الف- ناهار و میان وعده سبک:
اگر از درست کردن ساندویچ، کوکی(خوراک پنیر و گوشت و اسفناج که در لایهای از خمیر ماکارونی پیچیده و طبخ شده )تارت ها، سالادها، و دیگر غذاهایی که بهطورکلی در طول روز سرو میشود لذت میبرید،
پس میتوانید تنها وعده ناهار را در غذاخوری خود آماده کنید یا غذای ادارات و سازمانها و غذای مدارس و … را فراهم کنید.
ب- پذیرایی مراسم عروسی یا غذای مناسبتهای خاص:
بهطورکلی تهیه غذای مراسم عروسی شامل انواع پیشغذاها، فینگرفودها (غذاهای انگشتی) همراه با چند غذایدلپذیر و دسرها است.
ج- فقط دسر:
اگر به پخت شیرینی و کیک علاقه دارید و توانایی درست کردن کوکیها و کیکها را دارید میتوانید به فکر راهاندازی کسبوکاری باشید که فقط دسر در آن تهیه میشود.
البته در نظر بگیرید که این نوع کسبوکار باعث محدود شدن مشتریان شما میشود اما به تجهیزات کمتری نیاز دارید.
د- پیشغذاها و کوکتلها:
بهطور فزایندهای مشتریان به دنبال غذاخوریهایی با محیطی شیک (باب روز)، شاد و تنها با سرو پیشغذاها و گاهی اوقات همراه با کوکتلهای خاص هستند.
-
طراحی منو غذایی:
با طراحی یک منو غذایی در ابتدای کار شما به میزان فضای آشپزخانه که نیاز دارید، وسایلی که باید نصب کنید و پیشبینی میزان درآمد مالی آگاه میشوید.
الف-سعی کنیددر طراحی منو غذایی برای سلیقههای مختلف گزینههای مناسبی داشته باشید.
حتی اگر شما در آشپزی یا یک نوع وعده غذایی تخصص دارید، مطمئن شوید که منوی غذایی شما سلیقههای زیادی را در برمیگیرد.
برای مثال، اگر در غذاخوری شما غذاهای تند و پر ادویه پخت میشود در کنار آن غذاهای ساده را نیز در نظر بگیرید.
ب- برای مشتریانی که گوشت و فرآوردههای حیوانی مصرف نمیکنند و گیاهخوار هستند، گزینههای غذایی را در نظر بگیرید.
ج- منوی غذایی را در اندازه قابلکنترل نگهدارید، غذاهایی را آماده کنید که پخت آنها راحت و مواد تشکیلدهنده آن را به
آسانی تهیه کنید.
-
آزمودن غذا:
بهمحض سروسامان دادن طراحی منو، با ترتیب دادن یک مهمانی برای خانواده و دوستان به سراغ آزمودن غذا رفته و از آنها بخواهید که بازتاب صادقانهای در مورد غذا و خدمات ارائهشده بیان کنند.
الف- دستکاری غذا تا زمانی که مطمئن شوید غذا خوشمزه و موردپسند دیگران است.
ب- تمرین کنید تا ماهر شوید(کار نیکو کردن از پر کردن است):
قبل از شروع کسبوکار مطمئن شوید که تکنیکها، زمان پخت و ارائه غذا را بهخوبی میدانید.
گام دوم: اطمینان از مکان و تجهیزات
-
پیدا کردن مکانی برای اجاره:
اکثر قوانین محلی راهاندازی آشپزخانههای خانگی را منع میکنند.
با استفاده از مقررات بهداشتی محلی خود، مکانهایی را که میتوانید اجاره کنید پیدا کنید.
الف- بعضی از طباخیهای خصوصی، مکان طبخ غذا را به مدت یک یا چند ساعت اجاره میدهند و درصورتیکه شما تنها در آخر هفتهها یا چند بار در ماه تصمیم به پخت غذا دارید، این مکانها برای استفاده شما مناسب هستند.
ب- اگر آشپزی شغل تماموقت شما باشد بنابراین نیاز به یک محل دائمی برای پخت و نگهداری وسایل و امکانات خود دارید.
مکانی را با لولهکشی مناسب پیدا کنید تا بتوانید تجهیزات آشپزخانه همچون دریچه هوا و چربی گیرها را بهدرستی نصب کنیدو در این مورد با صاحبملک صحبت کنید.
ج- اگر تصمیم دارید تا غذا را بهطور مستقیم از آشپزخانه به فروش برسانید و در همان محل مشتریان بتوانند غذا را سرو کنند به دنبال مغازهای بگردید که سالنی مجزا از آشپزخانه داشته باشد و برای مشتریان میز و صندلی فراهم کنید.
-
دایر کردن آشپزخانه( یا راهاندازی آشپزخانه):
راهاندازی غذاخوری نیاز به امکانات و تجهیزات صنعتی دارد که معمولاً گرانتر از وسایل آشپزخانه خانهتان است.
برای این کار مبلغی را اختصاص دهید و برآوردی درست از وسایلی که برای راهاندازی کسبوکارتان نیاز دارید، تهیه کنید.
الف- بر اساس منوی که تنظیم کردید وسایل آشپزخانه را تهیه کنید.
برای مثال، اگر پخت بیشتر غذاهای شما به فر نیاز دارد، حداقل دو فر نصب کنید.
یا اگر بیشتر غذاهای شما سرخکردنی است، انتخاب بیش از یک سرخکن ایده خوبی است.
ب- ممکن است برای کارآمدتر بودن کارتان بخواهید چند ظرفشویی نصب کنید مخصوصاً اگر تصمیم به استخدام افرادی را داشته باشید.
ج- برنامهای برای نگهداری غذا داشته باشید.
یخچالها و فریزرهای جادار (بزرگ) برای ذخیره و نگهداری غذاها که پیش از موعد سرو آماده میکنید، لازم است.
همچنین تنظیم دما برای نگهداری مواد غذایی مهم است.
د- دیگ، تابه، و دیگر وسایل موردنیاز آشپزخانه را تهیه کنید.
- وسایل غذاخوری برای انجام خدمات به مشتریان را خریداری کنید.
وسایلی که انتخاب میکنید به نوع خدماتی که ارائه میکنید بستگی دارد، اما حداقل به دیسها و ظروف سرو غذا نیاز دارید.
الف- بسیاری از غذاخوریها ظروف فلزی، ظروف نقرهای، ظروف شیشهای، یا ظروف یکبارمصرف را تهیه میکنند.
ب- میتوانید از سینیهای طبقه دار در مراسمها و جشنها استفاده کنید.
ج-مطمئن شوید که برای نگهداری از غذاهای سرد و یا گرم ظروف مناسب همچون ظروف شعله دار و شعلههای سوخت مایع را داشته باشید.
د- خرید رومیزی، دستمالسفره، و تزئینات و دکوراسیون میز غذاخوری را در نظر بگیرید.
بعضی از غذاخوریها از سایبان چادری برای برگزاری مراسمها در فضای بیرون (فضای باز) استفاده میکنند.
گام سوم: راهاندازی کسبوکار
- جوازها و پروانههای لازم را دریافت کنید.
در مورد قوانین توزیع غذا در منطقه خود تحقیق کنید و مطمئن شوید که جوازها و پروانههای موردنیاز را قبل از شروع کار تهیهکرده باشید.
- قیمتگذاری:
در هنگام مشاورهها،آزمودن غذا، تهیه غذای مناسبتها تشریفات اداری را در نظر بگیرید. همچنین برای ثبت دادوستدها یک حسابدار استخدام کنید تا حساب دقیق مخارج، صورتحسابها و درآمدها را داشته باشید.
- خرید ون و دیگر امکانات برای حمل غذا:
مطمئن شوید که ون دارای فضای کافی برای نگهداری غذا، رومیزی، ظروف غذا، و دیگر وسایل موردنیاز که برای ارائه خدمات به مشتریان لازم است، را دارا باشد. برای شروع کار یک ون کافی است .
- استخدام کارکنان:
در مورد اینکه به چه نوع کارکنانی برای کمک در تهیه، تحویل و ارائه خدمات غذایی نیاز دارید، فکر کنید.
الف- بهجای استخدام بیدرنگ کارکنان میتوانید بهصورت موقت از افرادی که در آژانسها خدماتی کار میکنند استفاده کنید
تا زمانی که کسبوکارتان رونق بگیرد.
ب- در مورد نوع لباس فرم کارکنان فکر کنید.
ج- آموزش کارکنان در مورد نوع خدمات ارائهشده به مشتریان
- عقد قرارداد با تأمینکنندگان مواد غذایی:
در شروع کار میتوانید از عمدهفروشیهای محلی استفاده کنید، اما اگر مشغلهتان زیاد است میتوانید با شرکتهای عرضه
کننده مواد غذایی قرارداد ببندید.
- بازاریابی :
چند هفته قبل از شروع به کار با پخش آگهیهای تبلیغاتی، گذاشتن پست در فضای مجازی (مثل فیسبوک، اینستاگرام و…)، و تبلیغ در روزنامههای محلی خود را به بازار معرفی کنید.
الف- اطلاعات کاری خود را در سایتهای مربوط به تبلیغات مراسم عروسی قرار دهید و از تالارهای برگزارکننده مراسمها بخواهید تا شما را به مشتریان معرفی کنند.
ب- بهترین راه تبلیغ، تبلیغ کلامی است.
بنابراین سعی کنید تا کارتان را به نحو احسن انجام دهید تا مشتریان بیشتری به سراغ شما بیایند.
ترجمه :سلیمه کبیری