7 راهکار برای جذابیت محتوای سخنرانی
7 راهکار برای جذابیت محتوای سخنرانی
معمولاً مخاطبان در شروع سخنرانی سراپا گوش هستند تا بدانند سخنران چه حرفی برای گفتن دارد و آنان از این سخنرانی و گفته سخنران چه مطلب یا علمی را کسب میکنند اما معمولاً بعد از گذشت زمان کوتاهی از محتوای اصلی سطح توجه مخاطبان پایین می آید، که این موضوع برای عموم سخنرانان ثابت است.
چه کار کنیم تا بتوانیم سطح توجه مخاطبان را تا پایان سخنرانی بالا نگه داریم
ذهن انسان از زحمت زیاد دوری می کند و معمولا به دنبال کارهای آسان می گردد از آنجایی که یادگیری یکی از کارهای پرزحمت برای مغز است و اگر تشخیص دهد انرژی که صرف میکند از محتوای سخنرانی با ارزش تر است ناخودآگاه به مطالب سخنرانی بی توجه می شود.
راهکار اول این است که از مخاطبین سوال کنیم. سوال کردن باعث میشود توجه مخاطب را به سوی سخنرانی جلب نماییم.
راهکار دوم این است که اگر می توانید از پس مدیریت کردن کار گروهی در سمینار برآیید، حتماً این کار را انجام دهید. کار گروهی باعث تکاپو و سرحال شدن مخاطبین می شود.
راهکار سوم این است که اگر بحث برای مخاطبان طولانی و پیچیده است می توان آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد تا مخاطب بتواند راحت تر آن را درک و هضم کند. برای این کار میتوانید از مثالهای روشن و واضح و روزمره استفاده کرد.
تغییر لحن راهکار بعدی است که هم نشان میدهد ما به موضوع مسلط هستیم و هم اینکه ما کاملاً اعتماد به نفس داریم که در مقابل یک جمع لحن خود را تغییر داده و فقط با یک ریتم و لحن ثابت صحبت نمیکنیم.
راهکار پنجم در جذابیت محتوای سخنرانی تحرک است. اگر شما سخنران چهارم یا پنجم هستید و یا اینکه سخنرانی شما طولانی است شما می دانید مخاطب از روی صندلی نشستن خسته شده است است و احساس کسالت می کند می توانید با یک سری حرکات کششی ساده نسبت به سن و جنس مخاطبین آنان را وادار به تحرک کنید.
راهکار ششم اینکه از طنز استفاده کنید. برای انجام این راهکار شما اول باید استفاده از طنز را بلد باشید بعد با به کار بردن آن در سخنرانی می توانید معجزه کنید. در استفاده از طنز باید به مکان زمان و افراد توجه کنید، طنز نابجا میتواند یک شکست واقعی برای سخنران باشد.
راهکار آخر این که استراحت فراموش نشود به هر حال خستگی فیزیکی بدن می تواند یکی از دلایل اصلی عدم جذب سخنرانی باشد.