متقاعد سازی+فیلم
متقاعد سازی: «اگر به دیدگاه یا باوری اعتقاد داشته باشید و بکوشید دیگران را نسبت به آن متقاعد کنید، در حال پادشاهی کردن هستید.»
“توماس کاریل”
متقاعدسازی ابزاری برای دیده و شنیده شدن در زمینههای مختلف زندگی شخصی و شغلی است.
متقاعدسازی عبارت است از تلاش موفق در تأثیرگذاری بر نگرش دیگری از طریق ارتباط در شرایط که متقاعد شونده میزانی از آزادی را دارا است.
متقاعدسازی نیازمند زمان است و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید ارتباط را مشخص کرد، ابزارهای موردنیاز را شناسایی کرد، احساس مخاطب را درک کرد، انگیزه مخاطب را برانگیخت و…
تفاوت اقناع و متقاعدسازی
متقاعدسازی روشی برای راضی کردن افراد به انجام عملی خاص ذهنی (ادراک)
اقناع روشی برای تأثیرگذاری و جهتدهی ذهنی افراد رفتاری (عمل)
ده اصل طلایی متقاعدسازی
- مخاطب را بشناسید.
در مورد علایق، اهداف، آرزوها و…مخاطب اطلاعاتی به دست بیاورید. نقاط قوت و ضعف او را شناسایی کنید و سعی کنید زبان و ادبیات مشترک با مخاطب خود ایجاد کنید.
- همیشه به دنبال فرصت باشید.
در هر فرصتی که به دست میآورید در مورد موضوع موردنظر خود( هدف خود) صحبت کنید.
- مراقب برخورد اول و زاویه ورود خود باشید.
بسیار مهم است که دفعه اول چگونه و به چه صورت موضوع را بیان میکنید، به این دلیل که خیلی از دیدگاهها در همان لحظه شکل میگیرد. پس با برنامهریزی اینکه چگونه شروع کنید و از کجا شروع کنید، جلو بروید. انتظارات فرد را در نظر بگیرید و آنها را جواب دهید. مثال بزنید و تصویرسازی کنید.
- تمایز ایجاد کنید.
از طرح پیشنهادی( یا محصول پیشنهادی) خود بهعنوان روشی متفاوت صحبت کنید. اینکه چه مزایایی دارد و….
- قانون پل طلائی
در سازمان و شرکتها مدیران علاقه به خطر کردن و رسیدن به نتیجه را در بازه زمانی طولانی ندارند و تمایل دارند تا نتیجه را در مدتزمان کوتاهی ببینند. بنابراین از نتایج کار در کوتاهمدت صحبت کنید و اینکه چطور میتوان در مدت کوتاهی به نتیجه رسید.
- تشویق، تقدیر و تشکر فراموش نشود.
همه افراد به دنبال تحسین و تأیید شدن هستند و از اینکه از کارهایی انجامشده توسط فرد تشکر شود.
- حین صحبتها بازخورد دریافت کنید.
در حین گفتگو، به چهره مخاطب خود توجه کنید، به حرکات دست و بدن او توجه کنید، دغدغهها و انتظارات فرد را در نظر بگیرید و واکنش مناسب را نشان دهید و با مخاطب همراهی کنید.
- از برندههای شناختهشده مثال بزنید.
- از آمار و ارقام استفاده کنید.
- به دنبال تأثیرگذاری کلامی باشید.
سطوح متقاعدسازی
- کاهش مقاومت: یکی از نتایج متقاعدسازی کاهش مقاومت دیگران در برابر نظر و تصمیم ما است. اگر در محل کار یا محیط خانواده با نظر و تصمیم شما مخالف باشند به این دلیل که ازنظر آنها، اشتباه است، درصورتیکه شما هنر متقاعدسازی را داشته باشید و بر نظر و تصمیم خود و درستی آن پافشاری کنید، نتیجه این میشود که دیگران ( در محیط کار یا خانواده) مسئولیت تصمیم را برعهده خودتان می گذارند.
- متابعت و پذیرش بیرونی: ممکن است فرد حرف شما را بپذیرد و یا حتی با شما در انجام آن همراهی کند، اما این پذیرش و همراهی در ظاهر است و ممکن است فرد در درون خود با نظر و تصمیم شما مخالف باشد. این مورد بسیار در سازمانها و محیط کار رخ میدهد. چون بسیاری از تبعیتها و پیروی کارکنان در محیط کار از رئیس یا مدیر خود با پذیرش بیرونی همراه است.
- تغییر باورهای درونی: بالاترین سطح متقاعدسازی این است که بتوانیم باورها و رفتارهای دیگران را تغییر دهیم. همان سطحی که خیلی از ما آرزوی آن را داریم.( چه در محیط خانه و چه در محیط کار)
رازهای موفقیت در متقاعدسازی
چهار رمز موفقیت در متقاعدسازی عبارتاند از:
- نگاه کردن اثربخش:
در ابتدا باید تماس چشمی مناسب با فرد یا افراد داشته باشیم. با تماس چشمی مناسب میتوانیم زبان بدن فرد یا افراد مقابل را بررسی کنیم. اینکه فرد با چه حالتی به صحبتهای شما گوش میدهد، اینکه صحبتهای شما را تأیید میکند یا به آنها فکر میکند تا تجزیهوتحلیل کند و یا…..
- گوش دادن اثربخش
استفاده از کلمات یا عبارات مثل موافقم و…، و یا استفاده از زبان بدن مثل تکان دادن سر به نشانه تأیید، حاکی از توجه و گوش دادن موثر است. سعی کنید یک سری از کارها مثل خمیازه کشیدن، سرگرم وسایل یا تلفن همراه و…..انجام ندهید.
- زبان بدن اثربخش
تأثیر پیامهای غیرکلامی بسیار بیشتر از پیامهای کلامی است. در مورد نشانههای زبان بدن مطالعه کنید و با نشانهها و حالات آشنا شوید.
- فن بیان اثربخش
با انواع روشهای فن بیان همچون هرمی، پرسشهای هدفمند، ساندویچ پیچ، استدلالهای متداوم و…آشنا شوید.
در نظر داشته باشید زمانی میتوانید بهراحتی دیگران را متقاعد کنید که: نسبت بهعنوان که بیان میکنید شناخت و اطمینان داشته باشید، خودتان به اقناع ذهنی رسیده باشید و نسبت به افرادی که با آنها موضوع را بیان میکنید شناخت داشته باشید. بنابراین ابتدا باید خود اقناع و متقاعد شده باشید تا بتوانید دیگران را اقناع و متقاعد کنید.
دوره غیر حضوری متقاعد سازی را از اینجا ببینبد
- اعتماد مخاطب را جلب کنید: باید نسبت به موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و تسلط داشته باشید.
- پیدا کردن نقطه مشترک: از جایگاه فرد مقابل به موضوع نگاه کنید، خوب گوش کردن و درک کردن بسیار مهم است.
- ساختاربندی مناسب: نحوه چگونگی ارائه اطلاعات
- نشان دادن نقاط قوت و نقاط ضعف موضوع و پرهیز از دروغ گفتن
- یادآور شدن منافع شخصی
- چاپلوسی و تملق استراتژیک: با بزرگنمایی و مطرح نمودن مزایای طرح یا موضوع امتیاز بگیرید.
- استناد به مراجع
- کسب رضایت و موافقت عمومی
- منحصربهفرد بودن: خود را متفاوت نشان دهید.
- انتخاب زمان مناسب برای بیان موضوع
- اعتمادبهنفس داشته باشید و ضعف خود را به مخاطب نشان ندهید و عقبنشینی نکنید.
- از بیان مطالب یکنواخت پرهیز کنید و مطالب را با جذابیت بیان کنید.
- بر مبنای منطق و عاقلانه مطالب را بیان کنید.
- احترام بهطرف مقابل به همان نحوی که انتظار دارید به شما احترام بگذارند.
- متواضع و فروتن باشید.
- اندرو یانگ میگوید: تأثیرگذاری مثل یک حساب پسانداز است. هرچه کمتر از آن بردارید، سود بیشتری دارید.
پس در مواقع ضروری از تأثیرپذیری که بر مخاطب داشتید، استفاده کنید.
عوامل تسهیلکننده در زمینه متقاعدسازی افراد
- دانش و اطلاعات مفید
- اشتیاق و گشادهرویی
- صبر و حوصله با مشتریان عصبانی
- داشتن آمادگی روحی و ذهنی
- پذیرش نیازها و شرایط مخاطب
- احترام متقابل و گوش کردن
- اعتمادبهنفس، پیگیری و پافشاری
- استفاده از زبان بدن
روشهای متقاعدسازی برای مدیران
- جلبتوجه مدیران:
دو روش برای جلبتوجه وجود دارد: 1- استفاده از محرکهای فیزیکی مثل روشنایی، حرکت، صدا و….2- ایجاد محرکهای مرتبط با اهداف و نیازهای افرادی که میخواهیم متقاعدشان کنیم.
- ایجاد انگیزه:
دلیلی برای اقناع کردن مخاطب یا مخاطبان خود فراهم کنید. نیازها و خواستههای آنها را شناسایی و درک کنید.
- زمینه عمل کردن و انجام کار را فراهم کنید. مشخص کنید که چه باید بکنند و چگونه و کی باید انجام دهند.
- به نظر مخاطب توجه کنید و اگر پیام مخالفی دارد سعی کنید حداقل به بخشی از آن عمل کنید.