مبانی استراتژی بیشفروشی در رستوران
مبانی استراتژی بیشفروشی در رستوران
یکی از روشهای بسیار کارآمد افزایش فروش یک رستوران، استراتژی بیشفروشی یا Upsellingاست. در این استراتژی تمرکز بر این نقطه استوار است که میهمان رستوران پول بیشتری خرج کند! به همین راحتی!!
این روش یکی از ابزارهای ارزنده بازاریابی در بسیاری از رستورانهای دنیاست اما به شرطی که بطور پیوستهآموزش داده شده و بکار گرفته شود تا بتواند به عنوان یک ابزار فروش بیشتر کارایی داشته باشد.
میزبانان رستوران، صندوقدار، آشپزهایی که در دید میهمانان رستوران هستند میبایست مفهوم بیشفروشیرا بدرستی بدانند و بلد باشند چطور اقلام بیشتری را در منو به مهمان بفروشند. اگر روش بیشفروشی به درستی اجرا شود هم فروش رستوران را بالا میبرد و هم انعام کارکنان رستوران را افزایش میدهد.
چگونه بیشفروشی کنیم!؟
“بیشفروشی، هنر اغوا کردن مشتریان رستوران در خرید بیشتر است بدون اینکه آنها متوجه شوند که شما آنها را ترغیب به خرید بیشتر کردهاید.” اما چطور میتوان به همان راحتی که بیشفروشی را تعریف میکنید،آنرا در عمل نیز پیادهسازی کنیم؟
در اینجا به برخی از مهمترین روشهای بیشفروشی میپردازیم:
1- پیشنهادات متنوع ارائه کنید
• در روزهای خاصی مثلاً شنبهها، به مشتریان پیشنهاد کنید که اگر غذایی را انتخاب کردهاند، سایز بزرگتر یا همراه با یک نوشیدنی و هم غذا سفارش دهند. در این حالت قیمت کل بسته از تک تک موارد کمی کمتر بوده در حالی که مشتری ترغیب شده خرید بیشتری انجام دهد.
2- از تعاریف کنکاوانه و اشتهاآور بهره بگیرید!
• وقتی میخواهید سفارش بگیرید، از ترکیبات تشکیل دهندة غذا، نحوة پخت، تازگی مواد اولیه و مهارت سرآشپز جوری تعریف کنید که مشتری ترغیب شوند که سفارش دهند.
• بیشتر مواقع، میزبان بدون اینکه از مشتری بپرسد شروع میکند به توضیح و تشریح! این خوب نیست. برای اینکه تعریف از غذا هوشمندانه باشد، باید دقیق عمل کرد.
• برای حفظ تعریف هوشمند، پرسشهایی نظیر:“تا بحال فلان اشتهاور رستوران ما رو میل کردید؟”، “نظرتون راجبه یک همغذای لذیذ که طعم غذاتون رو تکمیل کنه چیه؟”، “با آشپز ما آشنایی دارید؟” و …
کلید بیشفروشی برای منوی دسر
اقلام دسر در منو، بیشتر مواقع توسط مشتریان و حتی رستوراندارها نادیده گرفته میشه و این سود بالا به سرعت از دست میره! برای اینکه فروش این اقلام رو بالا ببرید میتونید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
• منوی دسر جداگانه
منوی دسرتون رو بعد از غذای اصلی ارائه کنید و قیمتهای بالایی رو برای اون در نظر نگیرد.
• تصاویر زنده
طراحی منوی شما بسیار مهم است.حتی بیشتر از غذای اصلی روی عکس منوی دسر کار کنید. مشتری وقتی غذای اصلی را سفارش میدهد تصمیم گرفتهسیر شود اما شما میخواهید بعد از اینکه او سیر شد، دسر را پیشنهاد کنید پس طراحی جذاب منو بشدت مورد نیازتان خواهد بود.
• دسر زنده!
بعد از اینکه مشتری غذایش را خورد، بروی سینی یا ترولی میتوانید بهترین و اشتهاآورترین اقلام دسر خود را مانند کرم کارامل، شارلوت؛ پلمبیر و … را پیش چشم مهمان بیاورید تا او در یک خرید احساسی دسری را انتخاب کند.
• دسر کمکالری
فراموش نکنید، خیلیها به دلیل کالری زیاد دسر سفارش نمیدهند، برای حل این مشکل، دسرهایی که کالری کمتری دارند مانند کمخامه یا بدون خامه با شکر مصنوعی نیز در منوی خود داشته باشید.