تکنیکهای ضروری شستن و دم کردن چای(آبدارچیان و پیشخدمت اداری)
تکنیکهای ضروری شستن و دم کردن چای(آبدارچیان و پیشخدمت اداری)
نوشیدن چای سیاه سهم بسزایی در ادارات و شرکتهای ایران دارد .یکی از وظایف اصلی پرسنل آبدارچی طریقه صحیح دم آوری شای است هر چند که بعضی از شرکتها و اداراتاز سایر نوشیدنیها و دمنوش ها مانند چای سبز ، به لیمو، بابونه و گل گاو زبان هم که امروزه به صورتچای کیسه در بازار موجود است استفاده میکنند.
تجارت چای سیاه از قدیم الایام یک تجارت بزرگ محسوب می شده ، و معمولا با تقلب در کیفیت ، رنگ و طعم همراه بوده.
دلیل شستن چای توسط آبدارچی امور اداری
دلیل اول :
چای در این زمان کار داشت و برداشت و البته در زمان آمادهسازی و بستهبندی به هیچ عنوان شسته نمیشود .همچنین در کارخانجات معمولا رفتارهای غیر بهداشتی در قبال آن انجام میگیرد.میتوان گفت یکی از دلایل اصلی شستن جای تمیز کردن و پاک کردن آن است که البته این کار به زلال وشفاف شدن چای کمک میکند متاسفانه بسیاری از پرسنل آبدارچی از شستن چای اجتناب میکنند .
دلیل دوم :
همه میدانند چای سیاه با وجود داشتن میزان بالایی از کافئین به میزانی هم سمی میباشد .به همین دلیل است که چای نسبت به سایر گیاهان کمترین آفت را دارد .چای اولین بار این توسط چینیها کشف شد و به سایر کشورها راه یافته است لذا چینیها میگویندما میدانیم چگونه چای سیاه را دم کنیم به طوری که کمترین ضرر و زیان را داشته باشد.
آنها ابتدا چای خشک را با آب گرم میشویند بعد آن دم میکنند .پس دومین دلیل برای چای به حداقل رساندن سم موجود در آن است.
من (حسین رحمتیان ) در مورد دم کردن چای سوالاتی را از شرکت کنندگان می پرسم و متوجه می شوم آبدارچیان باسابقه هم یا اصلا چای را نمی شویند و یا اینکه اگر می شویند طریقه درست شستن چای و حتی دلیل آن را نمی دانند.
پس اگر ما چای را عنوان یک نوشیدنی گرم استفاده میکنیم به دنبال فواید آن هستیم نه اینکه با خوردن چای مشکلات دیگری برای ما ایجاد گردد.
موسسه آموزشی مهارت گستر نوشیجان:
از سال 1389بصورت تخصصی و کارگاهی به آموزش آبدارچیان و نیروهای خدمات اداری پرداخته و سعی داردبا آموزش های استاندارد و همچنین ارائه تکنیک های کاربردی به توسعه منابع انسانی شرکت ها و اداراتدر بخش کارکنان خدمات همت گمارد.
خوانندگان عزیز جهت اموزش بهتر به شما توصیه میکنم هفت عامل اثر بخش در آموزش را مطالعه نمایید.شما می توانید رئوس مطالب آموزش فنون پذیرایی و تشریفات را از اینجا بدست آورید.به سرپرستان خدمات اداری توصیه می کنیم قبل از آموزش از سوالات طراحی شده توسط گروه آموزشی مهارت گستر نوشیجانجهت سنجش پرسنل خود استفاده نموده و بعد از آموزش توسط چک لیست های آماده شده کارکنان خود را کنترل و ارزیابی نمایند.