آموزش رستورانآموزش هتلداریمقالات

بیرون‌بر را حرفه‌ای مدیریت کنید

4.8/5 - (24 امتیاز)
بیرون‌بر را حرفه‌ای مدیریت کنید

برای مدیریت بهره‌ور و کارامد یک بیرون‌بر حرفه‌ای، می‌بایست جنبه‌های گوناگون کار را در نظر گرفت و براساس همین ویژگی‌ها و خصوصیات عمل کرد.

هر کار ضوابط خاصی را طلب می‌‌کند، برای مدیریت بیرون‌بر نیز ضوابطی را می‌توان در نظر گرفت.مهمترین مواردی را که در این خصوص می‌بایست مورد توجه قرار داد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.سلامت غذا اوجب واجبات است!!!

سلامتی غذایی که مشتری ارائه می‌دهید همیشه یکی از مهمترین ارکان یک رستوران است. اما اهمیت این امر زمانی که می‌خواهید سرویس بیرون‌بر ارائه کنید بیشتر هم می‌شود. سلامتی غذا در تمامی مراحل بسته‌بندی، انتقال به محل مورد نظر مشتری و ارائه به او، باید مورد توجه مدیررستوران باشد! حال از خود می‌پرسید چگونه؟

برای این منظور می‌بایست نقاطی که ممکن است شما را به دردسر غیر بهداشتی بیاندازد، شناسایی شوند.

یکی از این مراحل حساس، بسته‌بندی غذایی است.

همیشه در بازار ما یک چیز مد می‌شود! ظرف‌ها یونولیتی رستوران‌های بیرون بر غذای ایرانی را که بدون شک دیده‌اید! یا جعبه‌های مقوایی پیتزا که گاهی با رنگ و لعاب چاپ و تبلیغات هم همراه می‌شود. اما این ظرف‌ها نه تنها زیبا نیستند، بلکه بسیار سرطان‌زا هم هستند و البته در معرض دمای بالای غذا به سرعت جاذب آلودگی و در نتیجه کاهش سلامتی غذا!اما راهکار چیست. ظرف‌های گیاهی جدیدی که منشأ گیاهی دارند گرچه فقط اندکی گرانتر هستند،اما به مراتب بهداشتی‌تر، سالم‌تر و دوستدار محیط زیست هستند، در ضمن می‌توانند ابزار مناسبی برای تبلیغاترستوران و اینکه شما به سلامت مشتری و حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهید هم باشند.

اما چگونگی حمل و تحویل غذا هم بسیار مهم است.

یک باکس یا جعبه گرم‌نگهدار حرفه‌ای که هم غذا را تا مدت زیادی گرم نگه می‌دارد و هم با لوگوی رستوران و رنگ برند رستوران آراسته شده می‌تواند ابزار مناسبی برای تبلیغ هم باشد. در این میان ظاهر رانندة موتور و لباس او نیز مهمترین ابزار تبلیغاتی و معرفی شما به حساب می‌آید.بسته‌های پیتزا که باید در باکس هم قرار گیرند.

کار کارکنان را بخوبی برنامه‌ریزی کنید

زمانی که در یک رستوران سرویس بیرون‌بر را راه‌اندازی می‌کنید باید در نظر بگیرید که احتیاج به نیرویانسانی پاره‌وقت یا تمام‌وقت جدید خواهید داشت.البته باید توجه داشته باشید که خدمات بیرون‌بر بسیار سودآوری است و به درآمدزایی شما کمک شایانی خواهد کرد.

اگر هم تمام درآمد شما از راه بیرون‌بر است، غیر از برنامه‌ریزی حرفه‌ای منوی بیرون‌بر که ویژگی‌های خاص خود را دارد، باید از نحوه سرویس‌دهی نیز اطمینان کافی را داشته باشید.

خوب حالا که برآورد کردید چه تعداد نیروی جدید می‌خواهید، می‌بایست پس از گزینش نیروی جدید، آموزش و برنامه‌ریزی کارشان را شروع کنید.

برای این منظور، به روش زیر عمل کنید.

1-سیستم‌های ممکن سفارش‌گیری‌تان را (آنلاین، تلفنی و …) را گزینش کنید.
2-برای هر سیتسم مخصوصاً‌ تلفن یک فرد مسئول انتخاب کنید.
3-سیستم ثبت سفارش را با نرم‌افزارتان یکپارچه‌ کنید.
4-اگر سفارش بیرون‌بر شما بیش از 35% از حجم سفارشات سالنی شماست، حتماً چند آشپز را منحصر به سفارشات بیرون‌بر کنید.
5-نقشه را منطقه‌بندی کنید و بوسیله ابزارهای نوین مانند Google Map کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین مسیر حرکتی را برای ارائه سفارشات برگزینید و به مشتری زمان تقریبی با انحراف نهایتاً ده دقیقه اعلام کنید.
6-عادت نکنید چند سفارش بیاید تا غذایی برده شود، اگر در زمانی که غذایی در حال آماده شدن برای بیرون بر است و هنوز کاملاً‌ آماده نشده، سفارش دیگری با حجم کم در همان مسیر به دستتان رسید، صبر کنید دو سفارش را با هم بفرستید در غیر این صورت درنگ نکرده و سفارش اول را بفرستید.

بیمه حیاتی است!!!

بگذارید خیالتان را راحت کنم، نه کسی در ایران بیمه‌ را جدی گرفته و نه اهمیتش رو درک کرده! همه ما عادت کرده‌ایم به اجبار بیمه شخص ثالث ماشینمون رو بپردازیم و خانه پر بیمه بدنه!برای کارکنان هم بیمه تأمین خوشبینانه‌ترین حالت رو داره امـــا!! بیمه راننده بیرون بر و حفظ سلامتی او با شماست! شما حتی مسئول بیمه کردن غذای مشتری هم هستید! یعنی اگر غذا به هر دلیلی توسط راننده به دست مشتری نرسید می‌بایست سفارش را مجدد آماده کرده و برایش بفرسیتد! البته تاخیر بیشتر امتیاز منفی برای شماست!

نکات پایانی

برای مدیریت حرفه‌ای بیرون‌بر خود چند نکته را در نظر داشته باشید:

•تعیین کف سفارش بیرون‌بر

فقط زمانی که سرتان حسابی شلوغ است و برای مناطق خارج از سرویس رایگان کف سفارش تعیین کنید. برای مثال کف سفارش می‌تواند 5 هزار تومان باشد (البته فقط غذا اصلی کف خواهد بود)

•سیاست هزینه‌ای حمل و نقل

سیاستتان را معلوم کنید، یا بیرون‌برتان رایگان است، یا نیست! اگر هم می‌خواهید شعاع‌بندی‌ کنید، همان اول کار شعاعتان را معقول و شفاف مشخص کرده و به اطلاع مشتریانتان برسانید.

•به راننده‌هایتان آموزش دهید

آموزش برای همه لازم است. بویژه رانندگانی که با مشتریانتان رو در رو می‌شوند.به آنها حسن برخورد، لبخند، احترام و … را بیاموزی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا