آموزش نیروی خدماتی (اداری)آموزش پذیرایی و تشریفاتمقالات

آراستگی محیط کار ویژه نیروی خدمات-آراستگی آبدارخانه ها

4.8/5 - (24 امتیاز)

آراستگی محیط کار ویژه نیروی خدمات-آراستگی آبدارخانه ها

آموزش نیروهای خدماتی و پیشخدمت اداری به چند بخش تقسیم می شود که شامل آداب معاشرت -اصول پذیراییبهداشت فردی و عمومی و نظافت محیطی است.برای اینکه آراستگی محیط شغلی نیروهای خدماتی بصورت اجرایی و عملی درآید نیازمند یکسری آموزش هایمرتبط با این حرفه هستیم.و در پایان آموزش از طریق چک لیست طراحی شده توسط گروه آموزشی مهارت گستر نوشیجان که در دوفرم مجزا(مخصوص تشریفات پذیرایی و نظاقت) آماده شده به ارزیابی کارکنان خدماتی می پردازیم.

آراستگی محیط کار یا همان 5S در ابتدا توسط کشور ژاپن شروع شد.ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم برای اینکه کشورشان را از نو بسازند فرمولی ایجاد کردند به نام آراستگی محیط کار یا  5S که این فرمول شامل پنج کلمه بود که جملگی با حرف S شروع می شدند.

این پنج کلمه همان پنج مرحله آراستگی محیط کار هستند، که شامل موارد ذیل می باشند:

1- ساماندهی

2- نظم و ترتیب

3- تمیزی و نظافت

4-استاندارد سازی

5-انضباط یا فرهنگ شغلی

اول ساماندهی: (جدا کردن آنچه مورد نیاز است از موارد غیر ضروری)

ژاپنی ها به محل کار “گمبا” کی گویند و آنها اعتقاد دارند اگر وسیله ای به مدت یک ماه در گمبا  مورد استفاده قرار نگیرد با ید از محل کار دور شود.در این خصوص زمانی که ما برای ارزیابی به آبدارخانه ها وارد می شویم در ابتدا با یک نگاه کلی آراستگیمحیط آبدارخانه را بررسی می نماییم و در وحله بعد به این موضوع می پردازیم که آیا وسیله اضافی و بدون کاربرد در فضای آبدارخانه دیده می شود و یا خیر.برای مثال بارها پیش آمده  که وقتی وقتی درب کابینت ها را باز می کنیم بسیاری از ابزار بدون کاربرد را آنجا می بینیم.

دوم نظم و ترتیب:

حال آنچه در آبدارخانه باقی مانده می بایست  یک نظم کلی داشته باشد و هر وسیله و ابزاری در چایگاه خود قرار بگیرد. برای مثال بایدمکان قرار گیری چای و قهوه و همچنین قند و شکر مشخص باشد و برای شوینده ها و پاک کننده ها مکان دیگری قرار دهیم یک آبدارچی باید بداند اگر در کنار چای خشک مواد بو دار قرار دهیم به سرعت چای بوی آن مواد را به خودش می گیرد.

گروه آموزشی مهارت گستر نوشیجان با بهره گیری از نیروهای متخصص در زمینه تشریفات و پذیرایی اداری در زمان آموزش جزئی ترین موارد آموزشی را بیان می کند به صورتی که کارکنان خدماتی با سابقه طولانی در ارگان های مختلف که گاها در مقابل شرکت در دوره های آموزشی مقاومت می کنند، بعد از گذشت چند دقیقه سراپا گوش تا پایان دوره باقی می مانند.

آموزش تشریفات اداری

سوم تمیزی و نظافت:

مرحله سوم یعنی اینکه نظافت فضا و وسایل با همدیگر انجام گیرد هر آنچه که در مرحله اول بعد از جداسازی باقی مانده و در مرحله دوم نظم داده شده باید در این مرحله نظافت و تمیز گردد.به طوری که اگر ما بهترین چیدمان را انجام دهیم  و بهترین نیروی پذیرایی کننده باشیم اما وسایل ما تمیز نباشد، کلیه امور ما را زیر سوال می برد.

همانطور که قبل از این گفته شد آراستگی محیط کار شامل  پنج مرحله است.از این پنج مرحله سه مرحله اول از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر ما بتوانیم توسط آموزش کارکنان خدماتو همچنین کنترل و ارزیابی بعد از آموزش سه مرحله اول را بصورت یک عادت تبدیل کنیم و موجب شویمکه نیروهای خدماتی عادات اشتباه خود را فراموش کننددو مرحله بعد بصورت خودکار انجام می گیرد.

بنده (حسین رحمتیان) به کلیه سرپرستان پرسنل خدماتی و یا کسانیکه برای آموزش کارکنان خود تماس می گیرند اعلام می کنم که آموزش به هیچ عنوان نمی تواند موجب  تغییر رفتار  نیروی آنها گردد، مگر اینکه از طریق چک لیست های طراحی شده  کنترل نمایند.

[toggle title=”نکته بسیار مهم” state=”open”]کارکنان باید در سه مرحله اول بمدت یک ماه و بصورت اتفاقی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانیم وارد مرحله چهارم بشویم.[/toggle]

مرحله چارم: استاندارد سازی

در مرحله چهارم وقتی نیروی خدماتی ما کلیه وظایف خود را بر اساس شرح وظایف مشخص شده و برابر آموزش های ارائه شده انجام داد به یک استاندارد شغلی دست پیدا می کند، و از این به بعد نیاز به کنترل ندارد و عادات منفی و اشتباه وی به عادت مثبت و صحیح تبدیل شده است.بعنوان مثال می داند که در زمان پذیرایی ابتدا بایداز چه کسی در زمان جلسات داخلی و یا زمانیکه مهمان در جلسه حضور دارد، پذیرایی را آغاز نماید.و یا اینکه چه بخش هایی بصورت ساعتی – روزانه-هفتگی – ماهانه و یا فصلی و سالانه نیاز به نظافت دارند.

مرحله پنجم:انضباط یا فرهنگ شغلی

در پایان پرسنل ما فردی منضبط بوده و هر کدام از امور محوله خود را به درستی انجام می دهد.آموزش آراستگی محیط کار برای کلیه حرفه ها در شاخه صنعت و خدمات کاربرد داشته و می توان آن را برای کارکنان هتل ها، رستوران ها و نیروهای خدماتی (آبدارچیان، نظافتچیان، رانندگان و بخش نگهبانی) مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا