رستوران داری
رستوران داری
رستوران مكاني است براي استراحت و پذيرايي مهمانان كه با يك سري تجهيزات و وسايل به مهمان خدمترساني مي كند. در رستوران ، مهمان ساعتي را با پذيرايي و نوشيدني و محيطي آرام ، همراه با موسيقي و ريتم آرام و دلنواز و دلنشين پر مي كند.
رستوران يكسرويس دهي و پذيرايي از جايگاه هاي خاصي در سيستم مهمانداري و پذيرايي برخوردار است. در رستوران ، يك سري عوامل هستند كه به مهمان خدمت رساني مي كنند ؛ اينان عبارتند از :
1- كاپيتان اُردر (Captan Order)
2– سرميزبان (Head Waiter)
3- ميزبان (Waiter يا گارسون Garson)
4- كمك ميزبان (bus Boy)
5- مهماندار (Host)
يك رستوران بايد بهترين سرويس دهي را داشته و متنوع باشد. در واقع هتل بايد هم از نظر رستوران و هم اتاقها جاذبه داشته باشد تا مسافر جذب شود.در رستوران دو چيز مهم سرو مي شود: غذا و نوشيدني و به مسئول آن نيز مدير غذا و نوشيدني يا F & B (Food And Beverage Manager) مي گويند.
ساختمان رستوران
رستوران ها در محل هايي ساخته مي شوند كه همجوار آشپزخانه باشند ؛ چون اين دو مكمل يكديگرند. بين رستوران ها و آشپزخانه فضايي موجود است كه باعث جلوگيري از انتقال سروصداي آشپزخانه به رستوران مي شود. درهاي ورود و خروج به آشپزخانه و رستوران نيز در اين ريكاوري باز مي شود. در اين فضا يك آينه وجود دارد كه براي نظم و انضباط ظاهري ، گارسون ها قبل از ورود به رستوران خود را در آينه نگاه مي كنند.
لوازم رستوران
لوازم رستوران شامل: ميزها ، صندلي ها ، ظروف سرويس ، گلدان ها ، روميزي ها و دستمال سفره ها مي باشد.
مشخصات كلي ميزهاي رستوران
معمولاً در رستوران ها ميزها بايد بدون لبه باشد. ميزها در شكل هاي مختلفي ، مثلاً: مربع ، بيضي و دايره اي وجود دارد.ميزهاي جشن ها معمولاً از همديگر جدا مي شوند و به هم متصل مي شوند كه براي حمل آسانتر باشديا بتوان تغيير شكل و سايز داد. معمولاً ميزها 2نفره ، 4 نفره يا 6 نفره هستند.